Jones, I.S.R. (2024) ADHD, Executieve Dysfuncties en Motivatie bij Studenten. Master thesis, Psychology.
|
Text
MastertheseIJoness4590597.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is een neurologische ontwikkelingsstoornis die voornamelijk wordt gediagnosticeerd bij kinderen of adolescenten. De DSM-5-criteria voor ADHD bij volwassenen zijn gebaseerd op die voor kinderen, wat vaak leidt tot onvoldoende onderscheid tussen deze twee leeftijdsgroepen. Er zijn problemen met de diagnose van ADHD bij volwassenen en hierdoor kunnen volwassenen die wel ADHD hebben, maar geen diagnose hebben gekregen, de juiste behandeling en ondersteuning missen. ADHD wordt gekenmerkt door aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit en is geassocieerd met executieve disfuncties. Motivatie is een onderdeel van de executieve functies, en er zijn steeds meer aanwijzingen dat volwassenen met ADHD problemen hebben met motivatie. Het belangrijkste doel van deze studie was om meer inzicht te krijgen in de symptomen uniek voor volwassenen met ADHD. De Conners' Adult ADHD Rating Scales (CAARS) werd gebruikt om de mate van ADHD-symptomen te meten, de Executive Function Index (EFI) om executieve functies in alledaagse contexten te meten, en de subscale 'motivational drive' van de EFI om motivatie te meten. In totaal vulden 324 bachelor psychologie studenten beide vragenlijsten in. De huidige studie vond dat studenten die meer ADHD-symptomen ervaren, meer moeite hebben met taken die een beroep doen op executieve functies. Tegen de verwachtingen in werd er geen relatie gevonden tussen problemen met motivatie en de ernst van ADHD-symptomen. Suggesties voor toekomstig onderzoek omvatten gendergelijkheid in de steekproef en het verkennen van alternatieve meetmethoden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 13:55 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 13:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4101 |
Actions (login required)
View Item |