Visser, Selma (2024) Kwalitatief Onderzoek naar de Eerste Ervaringen van Hulpverleners en een Jongere ten Aanzien van de Perspectiefgerichte Vragenlijst ‘Hoe gaat het met...?’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Selma-Visser-s4038169.pdf Download (815kB) | Preview |
Abstract
Er worden diverse instrumenten ingezet om de effectiviteit van jeugdhulp te meten. Echter zijn deze instrumenten meestal gericht op de gedragsproblematiek, risico’s en problemen terwijl er behoefte is om met instrumenten een breder perspectief op de client en resultaten te realiseren. Het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) heeft de perspectiefgerichte vragenlijst ontwikkeld om dit gewenste bredere perspectief te kunnen realiseren. Aangezien de vragenlijst recent ontwikkeld is, is aan de hand van huidig onderzoek onderzocht of de vragenlijst aansluit bij de wensen en behoeften van hulpverleners en jongeren, of er verbeterpunten worden gesignaleerd en of de vragenlijst een breder perspectief biedt. Het doel was om inzicht te verkrijgen in de indruksvaliditeit, inhoudsvaliditeit, bruikbaarheid en hanteerbaarheid van het instrument. Aan de hand van semigestructureerde interviews met hulpverleners (n=7) en een jongere (n=1) zijn de eerste ervaringen met de perspectiefgerichte vragenlijst onderzocht. De hulpverleners en jongere zijn overwegend positief over de vragenlijst. Hoewel de meeste belangrijke leefgebieden volgens hen goed worden uitgevraagd, misten hulpverleners de leefgebieden (seksueel) geweld, partnerrelaties, seksualiteit, sociale media en zingeving/religie. Ook vonden ze enkele vraagstellingen te ongenuanceerd om bruikbare antwoorden te verkrijgen. Het is nog onduidelijk in hoeverre de perspectiefgerichte vragenlijst het perspectief van de jongere kan meten. Hoewel huidig onderzoek door het kwalitatieve en verkennende onderzoeksdesign zich alleen gericht heeft op de indruksvaliditeit, inhoudsvaliditeit en bruikbaarheid van het instrument, kan vervolgonderzoek zich door middel van een psychometrisch onderzoek richten op de betrouwbaarheid, constructvaliditeit en criteriumvaliditeit van het instrument.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jul 2024 07:31 |
Last Modified: | 24 Jul 2024 07:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4110 |
Actions (login required)
View Item |