Javascript must be enabled for the correct page display

Primary School Teachers’ Perceptions of Knowledge That is Useful to Inform Their Practice: A Comparative Multiple Case Study

Velden, Madelief van der (2024) Primary School Teachers’ Perceptions of Knowledge That is Useful to Inform Their Practice: A Comparative Multiple Case Study. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelors-Thesis-Madelief-van-der-Velden-S4511190.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 October 2027.

Download (478kB)

Abstract

Onderwijswetenschappers, leerkrachten en beleidsmakers ervaren een discrepantie tussen de uitkomsten van (onderwijs)wetenschappelijk onderzoek en hoe deze worden gebruikt in de onderwijspraktijk (Broekkamp & Van Hout-Wolters, 2017). Een van de vragen met betrekking tot deze ‘kloof’ is welke soort kennis nuttig is om het onderwijs mee te ondersteunen, maar ook hoe deze kennis geproduceerd zou moeten worden. Het doel van dit onderzoek was om de stem van leerkrachten aan het licht te brengen in de debatten over deze vraag, en specifiek om inzicht te krijgen in wat de percepties van leerkrachten zijn over kennis die nuttig zou zijn voor hun onderwijspraktijk. Daartoe is een comparatieve multiple-case studie uitgevoerd, waarbij zes jonge, Nederlandse leerkrachten van twee verschillende soorten leerkrachtenopleidingen (academisch en niet-academisch) zijn geïnterviewd over hun percepties van kennis die zij nuttig vinden voor hun onderwijspraktijk. De resultaten wijzen uit dat de leerkrachten in dit onderzoek verschillende soorten kennis gebruiken om hun onderwijspraktijk vorm te geven. Leerkrachten met een academische achtergrond gebruiken hiervoor ook wetenschappelijke kennis, waar leerkrachten zonder wetenschappelijke achtergrond dit niet doen. Deze laatste groep heeft naïeve en soms negatieve associaties met (wetenschappelijk) onderzoek, en weet niet goed hoe zij wetenschappelijk onderzoek kunnen inzetten om hun praktijk mee te informeren. Desondanks staan zij ervoor open om hun praktijk door de wetenschap te laten informeren. Deze bevindingen benadrukken het belang van leerkrachtenopleidingen en professionalisering om leerkrachten te ondersteunen bij het (wetenschappelijk) ondersteunen van hun eigen professionele oordeel, om zo de onderwijswetenschap en -praktijk dichter tot elkaar te brengen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Coppe, T.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2024 07:35
Last Modified: 24 Jul 2024 07:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4116

Actions (login required)

View Item View Item