Javascript must be enabled for the correct page display

Associaties tussen ADHD en Executieve Functies bij Universiteitsstudenten

de Jager, Bente (2024) Associaties tussen ADHD en Executieve Functies bij Universiteitsstudenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis-s4252837-2.pdf

Download (746kB) | Preview

Abstract

Ondanks dat ADHD voor veel mensen een levenslange aandoening is, zijn er problemen met het stellen van de diagnose bij volwassenen. Problemen met executieve functies worden in verband gebracht met ADHD-symptomen. Het huidige onderzoek richt zich op de relatie tussen ADHD-symptomen en de executieve functies, motivatie en inhibitie bij universiteitsstudenten. De mate van ADHD-symptomen is gemeten aan de hand van de Conners ’Adult ADHD Rating Scales (CAARS) en de executieve functies zijn gemeten door middel van de Executive Function Index (EFI). Zoals verwacht bevestigen de bevindingen dat executieve functies samenhangen met ADHD-symptomen. Dit betekent dat meer problemen met executieve functies samenhangt met meer ADHD-symptomen. Daarnaast blijkt inhibitie een significante voorspeller te zijn voor de ADHD-symptomen. De relatie tussen motivatie en ADHD-symptomen blijkt complexer dan verwacht en lijkt afhankelijk van de wijze waarop ADHD-symptomen worden geclassificeerd. Deze studie biedt meer inzicht in de relatie tussen ADHD-symptomen en executieve functies bij universiteitsstudenten. Uit de resultaten blijkt dat executieve functies, met name inhibitie, sterke voorspellers zijn van ADHD-symptomen bij universiteitsstudenten. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een longitudinale studie om de causaliteit en ontwikkeling van de relatie tussen ADHD-symptomen en executieve functies over de tijd te onderzoeken. Dit zou inzicht kunnen bieden in hoe deze relatie zich ontwikkelt tijdens de universiteitsjaren en daarna. Trefwoorden: ADHD, executieve functies, inhibitie, motivatie, universiteitsstudenten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Jul 2024 14:12
Last Modified: 24 Jul 2024 14:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4126

Actions (login required)

View Item View Item