Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Executieve Functies in de Relatie tussen ADHD en Studieprestatie

Meindertsma, Tjalle (2024) De Rol van Executieve Functies in de Relatie tussen ADHD en Studieprestatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
De-Rol-van-Executieve-Functies-in-de-Relatie-tussen-ADHD-en-Studieprestatie---Tjalle-Meindertsma.pdf

Download (863kB) | Preview

Abstract

Mensen met Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder (ADHD) hebben door hun stoornis meer moeilijkheden met presteren in academische contexten en een hogere kans om te stoppen met school. Deze moeilijkheden zouden verklaard kunnen worden door een groter gebrek aan executief functioneren ervaren door mensen met ADHD, aangezien betere executieve functies geassocieerd zijn met betere schoolprestaties. Om deze potentiële rol van executieve functies in de academische problemen bij mensen met ADHD te onderzoeken zijn 187 psychologie studenten gevraagd om zowel de Conners' Adult ADHD Scales als de Executive Function Index in te vullen. Vervolgens werden de gemiddelde cijfers en de behaalde studielast van de participanten opgevraagd. Er werd gevonden dat studenten met meer ADHD-symptomen slechtere executieve functies hadden en zowel lagere gemiddelde cijfers als minder behaalde studiepunten hadden. Studenten met betere executieve functies hadden hogere gemiddelde cijfers en meer behaalde studiepunten. Bij studenten met veel ADHD-symptomen leek beter algemeen executief functioneren hun lagere cijfers en behaalde studiepunten niet significant te verhogen. Studenten met veel ADHD-symptomen leken wanneer ze beschikten over een betere impulscontrole, een specifieke executieve functie, echter wel een hoger aantal behaalde studiepunten te hebben. De rol van executieve functies in de relatie tussen ADHD-symptomen en studieprestatie lijkt dus klein, maar resultaten over specifieke executieve functies zoals impulscontrole geven aan dat verder onderzoek nodig is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Jul 2024 14:12
Last Modified: 24 Jul 2024 14:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4127

Actions (login required)

View Item View Item