Stegeman, Esmé, W.E. (2024) De Relatie Tussen Rumineren en Waargenomen Dagelijkse Stress in Mensen met een Depressieve Stoornis: Een Systematische Review. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
WEStegemanS4426126Bachelorthese.pdf Download (725kB) | Preview |
Abstract
Depressieve stoornissen zijn wereldwijd de meest voorkomende mentale stoornissen met aanzienlijke gevolgen voor zowel individuen als de samenleving. Rumineren, het herhaaldelijk en obsessief nadenken over negatieve gedachten en gebeurtenissen, is een dynamisch proces dat mogelijk de relatie tussen waargenomen stress en depressieve symptomen beïnvloedt. Deze systematische review onderzoekt de interactie tussen waargenomen stress en rumineren bij mensen met een depressieve stoornis, gebruikmakend van ambulante beoordelingsmethoden. Uit de review blijkt dat waargenomen stress consistent geassocieerd is met een toename in rumineren bij mensen met een depressieve stoornis. Rumineren blijkt niet alleen een reactie op stress te zijn, maar versterkt ook op zijn beurt de stressreactie, waardoor een vicieuze cirkel van negatieve emoties en gedachten ontstaat die depressieve symptomen verergert. Hoewel de geïncludeerde onderzoeken variëren in methodologie, bevestigen de bevindingen de wederkerige relatie tussen rumineren en waargenomen stress. Therapeutische interventies zoals Gedrags Activatie Therapie (Behavioural Activation Therapy, [BAT]) en Cognitief Herstructureren (Imaginary Rescripting, [IR]) kunnen effectief zijn in het doorbreken van de cyclus, door zich te richten op het verminderen van zowel waargenomen stress als rumineren. Daarom is toekomstig onderzoek naar deze therapeutische interventies nuttig omdat ze kunnen leiden tot een betere mentale gezondheid.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Myroniuk, S. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 25 Jul 2024 06:19 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 06:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4132 |
Actions (login required)
View Item |