Javascript must be enabled for the correct page display

Het Afwijzen of Erkennen van Creativiteit: De Moderende Rol van Rolduidelijkheid op het Effect van de Need for Closure bij Idee Evaluatie

Spratt, Jill, J (2024) Het Afwijzen of Erkennen van Creativiteit: De Moderende Rol van Rolduidelijkheid op het Effect van de Need for Closure bij Idee Evaluatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese-Jill-Spratt.pdf

Download (211kB) | Preview

Abstract

Creativiteit wordt beschouwd als een van de meest prominente concepten in de beginfasen van innovatie. Echter, creativiteit blijkt vaak niet erkend te worden in organisatorische contexten. Creatieve ideeën worden gedefinieerd als zowel bruikbaar als origineel, twee concepten die een inherente spanning blijken te hebben. Mensen blijken een voorkeur voor bruikbaarheid te hebben, wat verklaard kan worden door de cognitieve onzekerheid die gepaard gaat met originele ideeën. Dit onderzoek richtte zich op de invloed van Need for Closure (NFC) en rolduidelijkheid op de beoordeling van deze twee concepten van creatieve ideeën. De hypothesen veronderstelden dat individuen met een hoge NFC meer waarde zouden hechten aan de bruikbaarheid van een idee ten opzichte van de originaliteit bij het beoordelen van ideeën en dat rolduidelijkheid dit effect zou modereren. Gegevens zijn verzameld via een online vragenlijst met 113 deelnemers uit 33 verschillende organisaties in Nederland en Duitsland. De resultaten tonen aan dat NFC geen significante voorspeller is van de waardering van creatieve ideeën en dat rolduidelijkheid geen modererend effect heeft. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen zijn de complexiteit van het meten van de componenten van creativiteit en de beperkte steekproefomvang. Dit onderzoek benadrukt dat het bevorderen van creativiteit in organisaties veel vraagt, maar erg belangrijk is en een omgeving vereist die zowel originaliteit als bruikbaarheid waardeert en individuen ondersteunt in cognitieve flexibiliteit. Trefwoorden: Need for Closure, Evaluatie van Creativiteit, Originaliteit, Bruikbaarheid, Rolduidelijkheid

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rietzschel, E.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 25 Jul 2024 09:41
Last Modified: 25 Jul 2024 09:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4143

Actions (login required)

View Item View Item