Jans, Wieger (2024) Onjuiste generalisaties over autismespectrumstoornis. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek evalueert de nauwkeurigheid van informatie over (neuro)biologische correlaten rondom autismespectrumstoornis (ASS) in academische studieboeken gebruikt aan de Universiteit Leiden. Het onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre er onjuiste generalisaties staan over de neurologische en biologische achtergrond van mensen met een ASS-classificatie. De bevindingen suggereren dat er een aanzienlijke hoeveelheid onjuiste generalisaties worden gedaan, vooral met betrekking tot de neurologische achtergrond van ASS. Opvallend is dat in 42 procent van de onderzochte uitspraken over de neurologische achtergrond van ASS het beeld wordt geschetst dat iedereen met een ASS-classifcatie afwijkende hersenen heeft, een standpunt dat niet wetenschappelijk ondersteund wordt. Onderzoek van Loth en collega’s (2021) toont aan dat er aanzienlijke overlap is tussen de hersenen van mensen met en zonder ASS en dat er bij de meerderheid van de mensen met een ASS-classificatie niet over een (neuro)biologische afwijking kan worden gesproken. Slechts een minderheid van de uitspraken werd als juist beoordeeld, wat inhoudt dat in de uitspraak duidelijk wordt gemaakt dat het (neuro)biologische kenmerk niet bij iedereen met een ASS-classificatie terug te vinden is. Dit was het geval voor 42 procent van de onderzochte uitspraken, met significante variatie tussen uitspraken over verschillende onderwerpen. 29 procent van de uitspraken over de neurologische achtergrond van ASS werd als juist beoordeeld ten opzichte van 76 procent van de uitspraken over de genetische achtergrond. De studie concludeert dat academische studieboeken vaak onjuiste generalisaties bevatten over de neurologische achtergrond van ASS, terwijl genetische en immunologische correlaten accurater worden weergegeven. De prevalentie van foutieve generalisaties, met name de 42 procent over de neurologische achtergrond, benadrukt de noodzaak voor zorgvuldiger geformuleerde en gepresenteerde wetenschappelijke informatie. Dergelijke generalisaties kunnen ten onrechte de indruk wekken dat alle personen met ASS neurobiologische afwijkingen hebben, wat in strijd is met wetenschappelijke bevindingen. Om misverstanden en incorrecte interpretaties te voorkomen is het van belang dat toekomstige studieboeken nauwkeurigere informatie verschaffen over de (neuro)biologische correlaten rondom ASS.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meerman, S. te |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jul 2024 13:58 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 13:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4153 |
Actions (login required)
View Item |