Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van zelfbewustzijn in het verbeteren van het welzijn van neurodivergente mensen.

Brink, Laura (2024) De rol van zelfbewustzijn in het verbeteren van het welzijn van neurodivergente mensen. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
These-herkansing-Laura-Brink-S4587375.pdf

Download (352kB) | Preview

Abstract

Deze studie richt zich op het meten van zelfbewustzijn bij neurodivergente mensen, waarbij neurodivergentie verwijst naar een breed scala van neurologische afwijkingen van de norm, waar dyslexie, autisme, ADHD en hoogbegaafdheid onder vallen. Het uitgangspunt van de studie is de noodzaak om zelfacceptatie en welzijn te bevorderen bij neurodivergente individuen, gezien de vaak negatieve effecten van het camoufleren van hun neurodivergente gedragsmatige kenmerken. De studie omvat een narratieve review om meetinstrumenten te identificeren die geschikt zijn voor het meten van zelfbewustzijn, gevolgd door een paneldiscussie om het meest passende meetinstrument te bepalen op basis van de behoeften van belanghebbenden, waaronder neurodivergente mensen, zorgprofessionals en onderzoekers. De Self-Reflection and Insight Scale (SRIS), Self-Awareness Outcomes Questionnaire (SAOQ), en Autonomie-Gehechtheidsschaal (AGS-30) worden beoordeeld op verschillende criteria, zoals beschikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en psychometrische eigenschappen. De SRIS wordt aanbevolen om in te zetten vanwege de betrouwbaarheid van α >.8, gebruiksvriendelijke kenmerken (gratis, 12 items en een 5-punt Likertschaal) en gedeeltelijke overeenkomst met de definitie van zelfbewustzijn zoals gedefinieerd in het onderzoek. Daarnaast wordt op basis van de uitkomst van de paneldiscussie aanbevolen om een informant rapportage toe te voegen als aanvullend meetinstrument. Dit onderzoek draagt bij aan het begrip van zelfbewustzijn bij neurodivergente mensen en biedt praktische aanbevelingen voor het meten ervan, met als uiteindelijk doel het bevorderen van zelfacceptatie en welzijn binnen de doelgroep neurodivergente mensen. Trefwoorden: Neurodiversiteit, Neurodivergentie, Welzijn, Zelfbewustzijn, Zelfkennis, Zelfacceptatie, Identiteitsontwikkeling

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 26 Jul 2024 06:45
Last Modified: 26 Jul 2024 06:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4157

Actions (login required)

View Item View Item