Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD, Motivatie en Geslachtsverschillen in Studenten

Velthuis, Diede (2024) ADHD, Motivatie en Geslachtsverschillen in Studenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese-ADHD-Motivatie-en-Geslachtsverschillen-in-Studenten.pdf

Download (821kB) | Preview

Abstract

Onderzoek naar Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in volwassenen is erg beperkt. Daarnaast is er weinig bekend over geslachtsverschillen in de uiting van ADHD in volwassenen. De toestandsregulatietheorie veronderstelt dat motivatieproblemen ten grondslag liggen aan ADHD-symptomen in volwassenen. Het doel van dit onderzoek was om de relatie tussen ADHD en motivatie bij studenten in kaart te brengen en hierbij meer inzicht te krijgen in geslachtsverschillen. ADHD-symptomen werden gemeten aan de hand van de subschalen Onoplettendheid / Geheugenproblemen, Hyperactiviteit / Rusteloosheid, Impulsiviteit / Emotionele Labiliteit en de ADHD Index van de CAARS-vragenlijst. Motivatie werd gemeten aan de hand van de subschaal Motivational Drive uit de EFI-vragenlijst en aan de hand van een aangepaste Go/No-Go (GNG) taak met een langzame en snelle conditie. De resultaten van de vragenlijsten toonden aan dat betere motivatie samenhing met meer symptomen van hyperactiviteit. Deze relatie was terug te zien bij zowel mannelijke als vrouwelijke studenten. Mannelijke studenten met betere motivatie vertoonden daarnaast meer symptomen van impulsiviteit, maar vrouwelijke studenten niet. De resultaten van de GNG-taak toonden aan dat studenten met meer ADHD-symptomen, meer motivatieproblemen hadden, wat bleek uit langzamere reacties in de langzame conditie ten opzichte van de snelle conditie. Dit patroon werd teruggevonden bij vrouwelijke studenten, maar niet bij mannelijke studenten. Opmerkelijk was dat de relatie tussen motivatie en ADHD volgens de vragenlijsten niet overeenkwam met de toestandsregulatietheorie, terwijl de relatie tussen motivatie en ADHD volgens de GNG-taak deze theorie wel ondersteunde. Deze bevindingen benadrukken het belang van toekomstig onderzoek waarin zowel gedragsmatige als cognitieve aspecten van motivatie worden onderzocht in individuen met ADHD.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 26 Jul 2024 14:02
Last Modified: 26 Jul 2024 14:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4167

Actions (login required)

View Item View Item