Westendorp, Sonia (2024) De Relatie van Leerling met Leraar en Depressieve en Angstige Symptomen bij Middelbare Scholieren: Een Systematische Review. Master thesis, Psychology.
Text
Masterthese-SWestendorp.pdf Restricted to Repository staff only Download (394kB) |
Abstract
Introductie: Adolescentie is een belangrijke levensfase waarin depressieve en angstsymptomen veel voorkomen. Aangezien adolescenten veel tijd doorbrengen op school is het van belang om te kijken naar schoolfactoren en hun invloed op deze symptomen. Dit systematische review richt zich op de associatie tussen de leraar-leerling relatie en symptomen van angst en depressie bij middelbare scholieren. Methode: Voor dit systematische review zijn er artikelen gezocht via PUBmed, MEDline, ERIC en psycINFO en deze zijn aan de hand van vooraf opgestelde inclusiecriteria beoordeeld. De geïncludeerde artikelen zijn kritisch beoordeeld en de gegevens zijn opgeslagen in Excell. Resultaten: Er zijn elf artikelen geïncludeerd, waarvan zeven cross-sectionele en vier longitudinale onderzoeken. De onderzoeken vonden plaats in vijf verschillende landen en omvatten steekproefgroottes van 198 tot 3669 middelbare scholieren. Bijna alle onderzoeken vonden een significante negatieve relatie tussen de leraar-leerling relatie en depressieve symptomen. Voor angstsymptomen waren er verschillende significante associaties gevonden. Discussie: Er zijn weinig onderzoeken waarbij de leraar-leerling relatie en/of angstsymptomen op de voorgrond staan. Ook mist er nog vergelijkbaar onderzoek in Nederland. Hoewel er bewijs is voor de associatie tussen de leraar-leerling relatie en depressieve en angstsymptomen, moet deze dus nog wel verder onderzocht worden om de gaten in de literatuur op te vullen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Roest, A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 30 Jul 2024 07:32 |
Last Modified: | 30 Jul 2024 07:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4180 |
Actions (login required)
View Item |