Alkema, Marloes (2024) Meester over leren: op welke wijze kunnen leerkrachten zelfregulerend leren bevorderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-ZRL-S3953386-Marloes-Alkema-1.pdf Download (477kB) | Preview |
Abstract
Zelfregulerend leren is een leerstrategie, waarbij leerlingen onafhankelijk van de leerkracht leren. Zelfregulerend leren vindt plaats middels co-regulatie en gedeelde-regulatie (Woolfolk, 2016). Uit een onderzoek van Alvi en Gillies (2020) bleek dat er meer aandacht is voor het leerlingen perspectief in relatie tot zelfregulerend leren, in vergelijking met de aandacht voor het perspectief en de praktijk van het effectief ondersteunen van leerlingen tijdens kritieke processen van zelfregulerend leren door de leerkracht. In het rapport van de Inspectie van het Onderwijs (2023) wordt beschreven dat zij een zekere mate van zelfregulerend leren verwachten als onderdeel van goede leskwaliteit bij groep 6 tot en met 8 in het Nederlands onderwijs (Inspectie van het Onderwijs, 2022) gelet op de mogelijk verbeterde leerprestaties, waarbij er weinig ingegaan wordt op de lespraktijk van de leerkracht. Daarom was de onderzoeksvraag van deze masterthesis; “Welke factoren kunnen positief bijdragen aan de bevordering van zelfregulerend leren door basisschoolleerkrachten in de midden- en bovenbouw volgens de wetenschappelijke literatuur?’’. Het onderzoek werd uitgevoerd middels een systematische literatuurstudie, waarbij elf studies geïncludeerd konden worden. De factoren die naar voren kwamen in de studies konden samengevat worden in drie categorieën; 1) begrip van de leerkracht, 2) ondersteunen en faciliteren van de co-regulatie, 3) faciliteren en ondersteunen van de gedeelde-relatie. Uit de resultaten bleek het belang van onderwijs over zelfregulerend aan de leerkracht, expliciete instructie over zelfregulerend leren voor de leerling en daarnaast kwamen er suggesties naar voren voor het aanpassen van de leeromgeving voor het bevorderen van de gedeelde-regulatie. Beperkingen van het onderzoek zijn het mogelijke risico van onderzoekersbias en het geringe aantal studies die geïncludeerd konden worden. Een suggestie voor vervolgonderzoek zou zijn om meer onderzoek te doen naar de praktisch implicaties van zelfregulerend leren voor leerkrachten en ook om dit grootschaliger te onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Jul 2024 07:32 |
Last Modified: | 30 Jul 2024 07:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4181 |
Actions (login required)
View Item |