Hanna, Emily E.V.N. (2024) Het perspectief op de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master-thesis-Emily-Hanna-S2775182.pdf Download (948kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek heeft zich gericht op de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren in Nederland. In het Westerse gedachtengoed heeft het zelfstandig functioneren in de maatschappij een belangrijke plaats. Er is weinig bekend over in hoeverre alleenstaande gevluchte jongeren tevreden zijn met hun eigen zelfredzaamheid en in hoeverre het Nederlandse perspectief op hun zelfredzaamheid daarop aansluit. Daarom werd de volgende vraagstelling onderzocht: Wat is het verband tussen de eigen waardering van de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren en hun zelfredzaamheid vanuit Nederlands perspectief? De zelfredzaamheid vanuit Nederlands perspectief werd gemeten aan de hand van de Self Sufficiency scale for Unaccompanied Minors (SSM-D-UM), die bestaat uit negen verschillende domeinen. De eigen waardering van de zelfredzaamheid werd gemeten aan de hand van een 3 punts-beoordelingsschaal. De samenhang van de eigen waardering van de jongere en de beoordeling vanuit het Nederlands perspectief werd zowel per domein van de SSM-D-UM als op alle domeinen gezamenlijk onderzocht. Vervolgens werd onderzocht of verschillende factoren, inclusief de zelfredzaamheid vanuit Nederlands perspectief, een gezamenlijke invloed hadden op de eigen waardering van de jongeren. De steekproef bestond uit 92 jongeren. Middels chi-kwadraat toetsen werd een significante samenhang gevonden per domein van de zelfredzaamheid. Middels een enkelvoudige regressieanalyse werd een significante samenhang gevonden tussen de eigen waardering van de jongere en de zelfredzaamheid vanuit Nederlands perspectief. Middels een meervoudige regressieanalyse werd gevonden dat de andere factoren geen significante gezamenlijke invloed hadden op de eigen waardering van de jongere, in dit model werd 47,4% van de variantie verklaard door de gekozen factoren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hacquebord, L.N. and Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Jul 2024 07:33 |
Last Modified: | 30 Jul 2024 07:33 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4182 |
Actions (login required)
View Item |