Drenthen, Marjolijn (2024) ADHD, Executieve Functies en Werkgeheugen bij Studenten: Een Experimentele Studie. Master thesis, Psychology.
Text
ADHD-Executieve-Functies-en-Werkgeheugen-bij-Studenten-Experimentele-Studie-Marjolijn-Drenthen-S4355857-Final-Draft.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Attention-Deficit/Hyperacitivity Disorder (ADHD) is een neurologische ontwikkelingsstoornis die vanaf de kindertijd voort duurt tot in de volwassenheid. In meerdere onderzoeken wordt aangetoond dat volwassenen en studenten met ADHD meer problemen hebben met executieve functies. Volgens Diamond (2013) zijn er drie kernonderdelen van executieve functies, waaronder het kernonderdeel werkgeheugen van executieve functies. In meerdere onderzoeken is gevonden dat volwassenen en studenten met ADHD meer problemen hebben met het werkgeheugen. Met deze masterthese werd, via vragenlijsten en een experiment, onderzoek gedaan naar ADHD, executieve functies en het kernonderdeel werkgeheugen van executieve functies bij studenten. De Conner’s Adult ADHD Rating Scales (CAARS) vragenlijst en de Executive Functioning Index (EFI) vragenlijst werden door 313 eerste-jaar Psychologie studenten ingevuld. Vervolgens werden twee reactietaken gebruikt om een indicatie van het werkgeheugen te krijgen, waaraan 60 geselecteerde studenten hebben deelgenomen. De resultaten toonden aan dat studenten met een hoger aantal ADHD symptomen meer problemen ervaarden met executieve functies en dat het niveau van het werkgeheugen bij de groep met een hoog aantal ADHD symptomen even goed was als bij de groep met een laag aantal. Er was geen associatie gevonden van het werkgeheugen met het aantal ADHD symptomen en het niveau van executieve functies. Door de uiteenlopende bevindingen tussen deze masterthese en eerdere onderzoeken, wordt geadviseerd om in de toekomst meer onderzoek te doen naar het werkgeheugen. Trefwoorden: ADHD bij volwassenen/studenten, executieve functies, werkgeheugen, EFI, CAARS, Harten en Bloemen taak/Stippen taak/Dots task en Pijlen taak/Arrow task
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 30 Jul 2024 07:36 |
Last Modified: | 30 Jul 2024 07:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4186 |
Actions (login required)
View Item |