Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie met Klasgenoten en de Invloed op Depressieve en Angstige Symptomen in Jongeren in het Voortgezet Onderwijs: een Systematische Review

Couwenberg, W. N. (2024) De Relatie met Klasgenoten en de Invloed op Depressieve en Angstige Symptomen in Jongeren in het Voortgezet Onderwijs: een Systematische Review. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese-WytskeCouwenberg-PDF.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (537kB)

Abstract

Mentale problemen zoals depressie en angst komen veel voor onder jongeren in Nederland en hebben grote impact op hun leven. Middelbare scholen zijn op zoek naar handvatten om jongeren te kunnen helpen. De relatie met klasgenoten is een mogelijke factor waarop scholen invloed kunnen hebben. Een systematische review is uitgevoerd naar studies gericht op zowel positieve (steun en vriendschap) als negatieve (pesten) relaties met klasgenoten met als primaire uitkomsten depressie en angst in de databases ERIC, MEDline en PsycINFO. De methodologische kwaliteit van de geselecteerde studies is beoordeeld met de JBI Critical Appraisal Checklists. Van de 1788 gevonden artikelen voldeden 16 aan de inclusiecriteria. Deze studies laten zien dat er een associatie is tussen jongeren die een negatieve relatie hebben met hun klasgenoten en het ervaren van meer depressieve en angstige symptomen. Tevens is er een associatie tussen jongeren die een positieve relatie met hun klasgenoten hebben en minder depressieve klachten. Over de associatie van steun of vriendschap en angst is de literatuur niet eenduidig. Wat betreft de invloed van geslacht op de relatie met klasgenoten en depressieve klachten, vond één studie een sterker verband voor jongens. Voor de associatie tussen relatie met klasgenoten en angstige klachten werd er geen geslachtsverschil gevonden. Steun en vriendschap met klasgenoten en het voorkomen van pestgedrag kunnen een gunstige invloed hebben op depressie en angst bij jongeren. Door te sturen op een goed school klimaat met positieve sociale relaties zouden scholen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de mentale gezondheid van hun leerlingen. Keywords: classmates, depression, anxiety.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Roest, A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 30 Jul 2024 07:38
Last Modified: 30 Jul 2024 07:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4188

Actions (login required)

View Item View Item