Javascript must be enabled for the correct page display

Een Vergelijking van Zelfregulatie in het Vmbo-Onderwijs tussen Leerlingen uit Leerjaar 1 en Leerjaar 2

Dam, Nicky (2024) Een Vergelijking van Zelfregulatie in het Vmbo-Onderwijs tussen Leerlingen uit Leerjaar 1 en Leerjaar 2. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ScriptiezelfregulatieDam.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (235kB)

Abstract

Dit onderzoek richt zich op zelfregulatie onder leerlingen in leerjaar 1 en leerjaar 2 van het vmbo-onderwijs. Het doel van het onderzoek was om erachter te komen in hoeverre er sprake is van een verschil in zelfregulatie voor leerlingen uit jaar 1 en jaar 2. Om dit te onderzoeken, werd gebruik gemaakt van correlationeel en vergelijkend onderzoek. In totaal is er een vragenlijst afgenomen bij 13 studenten. Deze vragenlijst maakte onderscheid tussen 5 subschalen van zelfregulering.Deze subschalen waren: vooraf nadenken over een taak, plannen, motiveren, leerstrategieën toepassen en achteraf een opdracht evalueren. Met behulp van beschrijvende statistieken, het berekenen van correlaties en het berekenen van de gemiddelde score die voor elke subschaal en voor elk leerjaar wordt gegeven, werd de vragenlijst geanalyseerd. De resultaten lieten zien dat, kijkend naar de gehele vragenlijst, leerlingen uit jaar 1 hoger scoorden dan leerlingen uit jaar 2. Studenten uit jaar 1 hebben dus een hogere mate van zelfregulering. Het verschil is echter minimaal. Als wordt gekeken naar de verschillende subschalen, is te zien dat alleen op de subschaal leerstrategieën toepassen leerjaar 2 hoger scoort. Deze bevindingen suggereren dat leerlingen uit leerjaar 1 over een hogere mate van zelfregulatie beschikken. Wel moet deze conclusie met voorzichtigheid worden benaderd. Dit onderzoek draagt ​​bij aan het begrip van zelfregulering en biedt nieuwe inzichten in de verschillen in zelfregulering voor leerlingen in leerjaar 1 en 2 van het vmbo onderwijs. De resultaten hebben belangrijke implicaties voor toekomstig onderzoek. Ze suggereren dat ze in tegenspraak zijn met eerder onderzoek, maar ook dat een grotere steekproef nodig is om betrouwbaarder te zijn.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Aug 2024 06:55
Last Modified: 02 Aug 2024 06:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4190

Actions (login required)

View Item View Item