Javascript must be enabled for the correct page display

Continuïteit in Pleegzorg

Putten, Barbara van (2024) Continuïteit in Pleegzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
scriptie Barbara van Putten.pdf

Download (631kB) | Preview

Abstract

De bestaande interventies die kunnen worden ingezet om pleegouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun pleegkind blijken niet altijd voldoende toereikend te zijn om stabiliteit van een pleegzorgplaatsing te bevorderen. Yorneo is één van de hulpverleningsorganisaties in Nederland die pleegzorg biedt. Yorneo heeft behoefte aan kennis over aanvullende methoden ter ondersteuning van pleegouders die een pleegkind opvoeden met een bovengemiddelde zorgvraag. Hiermee wordt gestreefd naar een passender aanbod om pleegouders te ondersteunen en continuïteit van pleegzorgplaatsingen te bevorderen. In dit onderzoek is een analyse gemaakt van beschikbare ondersteuningsmogelijkheden en de werkzame elementen. Het onderzoek is uitgevoerd middels een systematische literatuurstudie gecombineerd met interviews met experts op het gebied van pleegzorg. Ondersteuning bij gedragsproblemen en bij het inzetten van ouderschapsvaardigheden is van belang en veelvuldig onderzocht. Ook de samenwerking met de formele ondersteuning en de informele steun van pleegouders blijkt van belang. Tevens benoemen de experts allen het belang van de systemische aspecten van ondersteuning. Er zijn veel ondersteuningsmogelijkheden voor pleegouders. Bij een bovengemiddelde zorgvraag is maatwerk noodzakelijk en dient er gekeken te worden naar het hele systeem van het pleeggezin. Hierbij is de samenwerking met de pleegzorgbegeleiding en monitoring van het welzijn van het hele gezin van groot belang.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Aug 2024 10:38
Last Modified: 01 Aug 2024 10:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4217

Actions (login required)

View Item View Item