Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Financiële Problematiek en Opleidingsjaren op Subjectieve Financiële Prestatie bij Gezonde Volwassenen

Doting, J.S.Y. (2022) De Invloed van Financiële Problematiek en Opleidingsjaren op Subjectieve Financiële Prestatie bij Gezonde Volwassenen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
J.S.Y. Doting_S4006968_Bachelorscriptie_SubjectieveFinancie�lePrestatie_FiPS.pdf

Download (710kB)

Abstract

Financiële prestaties zijn van belang om goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Onderzoek hiernaar heeft zich tot nu toe veelal beperkt tot metingen in een gecontroleerde omgeving, waarmee de subjectieve beoordeling van financiële prestaties in het dagelijks leven grotendeels achterwege is gelaten. Dit onderzoek probeert deze subjectieve beoordeling in kaart te brengen met behulp van een nieuw ontwikkelde schaal: de Financiële Prestatie Schaal (FiPS). Hierbij richt dit onderzoek zich op de invloed van contextuele factoren zoals opleidingsjaren en financiële problematiek op iemands subjectieve financiële prestatie. Er wordt verwacht dat een lagere hoeveelheid opleidingsjaren en aanwezigheid van financiële problematiek van negatieve invloed zijn op subjectieve financiële prestaties. De FiPS is samen met twee andere vragenlijsten online afgenomen bij gezonde volwassenen. Resultaten lieten zien dat opleidingsjaren en aanwezigheid van schuldenproblematiek geen significant effect hadden op het voorspellen van de FiPS-scores. Wel werd er echter een significant effect gevonden voor een aspect van financiële problematiek: de hoeveelheid ontvangen aanmaningen. Hiermee kan gesuggereerd worden dat aspecten van financiële problematiek mogelijk van invloed zijn op subjectieve financiële prestatie, mits er meer overeenstemming komt rondom de definitie hiervan. Ondanks dat de FiPS nog verder dient te worden ontwikkeld, is dit onderzoek een mooie eerste stap in onderzoek naar de invloed van negatieve contextuele factoren op iemands subjectieve financiële prestatie in het dagelijks leven.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jansen, J.L. and Koerts, J.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 May 2022 07:23
Last Modified: 02 May 2022 07:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/423

Actions (login required)

View Item View Item