Schipper, Daphne (2024) Tevredenheid en welzijn op school: Een sleutel tot succes op de kernvakken voor hoogbegaafde leerlingen? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Daphne-Schipper-S5377471.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Dit onderzoek is onderdeel van een longitudinale studie naar de situatie van hoogbegaafde leerlingen op het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek had als doel om inzicht te krijgen in de invloed van tevredenheid met school en leraren en welzijn in de klas op de academische prestaties van hoogbegaafde leerlingen op het voortgezet onderwijs in Nederland. De onderzoeksvraag luidde: "Hoe beïnvloeden tevredenheid met school, welzijn in de klas en tevredenheid over leraren de academische prestaties op Engels, Nederlands en wiskunde, en hoe beïnvloeden deze prestaties op hun beurt de tevredenheid over de eigen prestaties, rekening houdend met achtergrondvariabelen zoals geslacht, leerjaar en schoolniveau?" Methode: Hoogbegaafde leerlingen vulden een digitale vragenlijst in over hun tevredenheid met school, welzijn en academische prestaties, verspreid door hun oude basisscholen. Regressieanalyses zijn gebruikt om de invloed van tevredenheid met school, welzijn in de klas en leraren, samen met geslacht, schooljaar en schoolniveau, op de academische prestaties te bepalen. Daarnaast werd de invloed van academische prestaties op de tevredenheid met de eigen prestaties onderzocht. Resultaten: Na het analyseren van de data kwam naar voren dat hoogbegaafde leerlingen hoog scoren op de academische prestaties op de kernvakken en ook op tevredenheid met school, leraren en welzijn. Er werden diverse verbanden gevonden tussen deze factoren. Conclusie: De resultaten tonen aan dat tevredenheid met school en leraren voorspellers kunnen zijn voor bepaalde academische prestaties. Achtergrondvariabelen bleken nauwelijks van invloed. De tevredenheid met de eigen prestaties kan worden voorspeld door de academische prestaties op Nederlands en wiskunde.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Menninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Aug 2024 06:43 |
Last Modified: | 08 Aug 2024 06:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4244 |
Actions (login required)
View Item |