Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaringen van ouders met betrekking tot de vroege motorische en cognitieve ontwikkeling bij kinderen met klompvoetjes in de context van het verloop van de behandeling: een kwalitatief, verkennend onderzoek

Neijenhuis, Ellen (2024) De ervaringen van ouders met betrekking tot de vroege motorische en cognitieve ontwikkeling bij kinderen met klompvoetjes in de context van het verloop van de behandeling: een kwalitatief, verkennend onderzoek. Master thesis, Psychology.

[img] Text
S3990362ENeijenhuisMT-Klompvoetjes.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Klompvoetjes (Latijn: pes equinovarus adductus) is een aangeboren afwijking in de stand van de voet. Wanneer een kind geboren wordt met klompvoetjes is dit ingrijpend voor zowel het kind als de omgeving. De Ponseti-methode is de meest gebruikte en succesvolle behandeling voor klompvoetjes, maar uit recent onderzoek blijkt dat kinderen met klompvoetjes achterstanden vertonen in de vroege motorische en cognitieve ontwikkeling. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de mogelijke samenhang tussen de aspecten motoriek, cognitie en omgeving (behandeling en ouders) bij kinderen met klompvoetjes. Vanuit het theoretische kader van embodied en embedded cognition geeft deze kwalitatieve, verkennende pilotstudie inzicht in de ervaringen van twee ouderparen met betrekking tot de behandeling en ontwikkeling bij hun kind met klompvoetjes. Ouders hebben deelgenomen aan een interview en vragenlijst over hun retrospectieve ervaringen. Hieruit bleek dat beide ouderparen de behandeling en de ontwikkeling van hun kind met klompvoetje(s) overwegend positief hebben ervaren. Er lijkt dus sprake van positieve interacties tussen motoriek, cognitie en omgeving. Om concrete conclusies te kunnen trekken over de samenhang tussen motoriek cognitie en de omgeving en behandeling is echter meer onderzoek nodig met meer diverse ervaringen van ouders. Het interviewschema uit deze studie biedt goed de ruimte voor het perspectief van ouders. In beide interviews werden de volgende clusteronderwerpen besproken: Kind Kenmerken, Behandeling, Klompvoet, Ontwikkeling, Interacties met Omgeving, Tijd. Kernwoorden: Klompvoetjes, motoriek, cognitie, behandeling, embodied en embedded cognition.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 09 Aug 2024 10:22
Last Modified: 09 Aug 2024 10:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4245

Actions (login required)

View Item View Item