Javascript must be enabled for the correct page display

Multiple case study naar de manier waarop wiskundelesmethoden in leerjaar 1 van het voortgezet onderwijs verschilt in differentiatie op en binnen vmbo-bk en vmbo-k(g)t niveau

Durmuser, Esra (2024) Multiple case study naar de manier waarop wiskundelesmethoden in leerjaar 1 van het voortgezet onderwijs verschilt in differentiatie op en binnen vmbo-bk en vmbo-k(g)t niveau. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukS4047532.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (384kB)

Abstract

Leerboeken zijn cruciaal in het lesgeven en de dagelijkse praktijk voor leraren en leerlingen. Hoewel leraren zelf lesmateriaal kunnen maken, vertrouwen ze vaak op leerboeken die aansluiten bij kerndoelstellingen van de overheid die hetzelfde zijn voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek richt zich op het vmbo, dat bestaat uit verschillende leerlijnen, en is onderdeel van een groter onderzoeksproject waarin wiskundeleerboeken van verschillende vmbo-leerlijnen en schooljaren worden geanalyseerd. Door niveaudifferentiatie is het voortgezet onderwijs homogener dan het basisonderwijs, wat betekent dat leerlingen in het voortgezet onderwijs over het algemeen vergelijkbare niveaus van kennis en vaardigheden hebben in alle klassen. Momenteel is er weinig onderzoek gedaan naar niveaudifferentiatie binnen het vmbo. Hoe handleidingen en oefeningen in leerboeken differentiëren tussen vmbo-leerlijnen is niet uitgebreid onderzocht. In deze studie worden wiskundeboeken van vmbo-bk en vmbo-k(g)t met elkaar vergeleken door middel van documentanalyse om inzicht te krijgen in de mate van niveaudifferentiatie in de leerboeken Getal en Ruimte deel 1 van het eerste leerjaar van vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Resultaten laten verschillende differentiatiestrategieën zien in vmbo-bk leerboeken met betrekking tot de handleiding, de leerdoelen, de opdrachten en de structuur van het leerboek. In het leerboek voor vmbo-k(g)t is er veel minder niveaudifferentiatie. Er kunnen echter geen uitspraken worden gedaan over niveaudifferentiatie voor de onderwijspraktijk. Om bevindingen te generaliseren, zou vervolgonderzoek kunnen worden uitgevoerd naar andere wiskundeboeken en op hogere onderwijsniveaus. Ook zou kunnen worden onderzocht hoe docenten differentiatie in de praktijk toepassen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Aug 2024 08:29
Last Modified: 13 Aug 2024 08:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4252

Actions (login required)

View Item View Item