Heidstra, Hendrika (2024) The Moderating Role of Problem- and Emotion-Focused Coping Styles between Social Support and Depressive Symptomatology in Adolescents in Remission of Depressive Disorders. Master thesis, Psychology.
Text
mastertheseHendrikaHeidstraS3602435.pdf Restricted to Repository staff only Download (585kB) |
Abstract
Depressieve stoornissen staan op de tweede plaats onder mentale aandoeningen. Studies tonen aan dat het risico op terugval na 5 jaar in remissie stijgt van 20% naar 70%. Bij kinderen en adolescenten in remissie ervaart 53,8% nog steeds beperkingen. Deze studie onderzoekt hoe probleemgerichte en emotiegerichte copingstijlen de relatie tussen subjectieve sociale steun en depressieve symptomen bij adolescenten die hersteld zijn van depressieve stoornissen modereren. Herstelde adolescenten (N = 160), in de leeftijd van 14-22 jaar (M = 18,76, SD = 1,69), gescreend met de K-SADS-PL-DSM-5, vulden de BDI, UCL-A en MSSPS-N in. De resultaten tonen aan dat hogere niveaus van subjectieve sociale steun negatief geassocieerd zijn met residuele depressieve symptomen. Daarnaast bleek probleemgerichte coping negatief en emotiegerichte coping positief geassocieerd met residuele depressieve symptomen. Er werd echter geen significant moderatie-effect van beide copingstijlen op de relatie tussen subjectieve sociale steun en depressieve symptomen gevonden. Toekomstig onderzoek zou longitudinale studies kunnen gebruiken om te onderzoeken hoe subjectieve sociale steun en copingstrategieën zich ontwikkelen en hun impact op residuele depressieve symptomen. Gebaseerd op de bevindingen van deze studie, kan het integreren van modules om sociale steun en probleemgerichte copingstijlen te versterken in terugvalpreventieplannen het risico op terugval in depressieve verminderen. Zoekwoorden: depressie, remissie, adolescenten, copingstijlen, sociale steun
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kooiman, B.E.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 13 Aug 2024 08:31 |
Last Modified: | 13 Aug 2024 08:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4253 |
Actions (login required)
View Item |