Javascript must be enabled for the correct page display

Worden in relatie tot de ander: De ik-gij relatie bij Martin Buber en Philipp A. Kohnstamm

Hemert, H.G. van (2024) Worden in relatie tot de ander: De ik-gij relatie bij Martin Buber en Philipp A. Kohnstamm. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-Eindversie-HVH3105.pdf

Download (385kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt het gebruik van de ik-gij relatie zoals het verschijnt in het werk van Martin Buber en vergelijkt dit met het gebruik van de ik-gij/GIJ relatie in het werk van Philipp A. Kohnstamm. Het gebruik van de ik-gij/GIJ relatie is al uitvoerig onderzocht in bestaande literatuur over Buber en Kohnstamm, vergelijkingen tussen de twee zijn daarentegen schaars. Deze scriptie zal tevens onderzoeken hoe de ik-gij/GIJ relatie verschijnt in de pedagogische context. Zowel Buber als Kohnstamm zijn filosofen en theologen, waarbij zij respectievelijk een Joods en Christelijk standpunt innemen. Door middel van een analyse van hun primaire werken, zoals Ik en Gij (Ich und Du) (1923; 1990) en Persoonlijkheid in wording (1929; 1967) zullen overeenkomsten en verschillen worden besproken en uitgelicht. Beargumenteerd zal worden dat verschillen tussen Buber en Kohnstamm voortvloeien door hun verschillende wereldbeelden. Verder onderzoek zal hierover meer uitsluitsel moeten bieden. Volgens Buber is het aangaan van een ik-gij relatie een aangeboren capaciteit, terwijl Kohnstamm stelt dat de ik-gij relatie geleerd zou moeten worden. Beiden betrekken mystieke elementen in hun pedagogie en filosofie. Voor beiden geldt dat het ik-gij reikt tot het onzegbare. Het zeggen van 'gij' impliceert dat men een medemens erkent in diens absolute waarde. Een belangrijk moment, gezien de opkomst van het totalitarisme aan het begin van de jaren '20 van de vorige eeuw, de tijd waarin Buber en Kohnstamm hun werk publiceren. Goede eductie in ethische zin houdt in dat men het kind als uniek persoon respecteert en het kind andere mensen leert respecteren als unieke personen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Exalto, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Aug 2024 08:35
Last Modified: 13 Aug 2024 08:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4256

Actions (login required)

View Item View Item