Javascript must be enabled for the correct page display

Diversiteitsdagboeken Een audiodagboekenstudie: pilotonderzoek voor het blootleggen van de ervaringen van startend leerkrachten met diversiteit in het primair onderwijs

Barkema, Carlijn (2024) Diversiteitsdagboeken Een audiodagboekenstudie: pilotonderzoek voor het blootleggen van de ervaringen van startend leerkrachten met diversiteit in het primair onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisDiversiteitsdagboekenCarlijnBarkemaS37184923105.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (533kB)

Abstract

Deze pilotstudie onderzoekt de ervaren diversiteit onder beginnende leerkrachten in het primair onderwijs door middel van audioreflecties. De onderzoeksvraag onderzoekt hoe beginnende leerkrachten diversiteit diversiteit in hun dagelijkse praktijk en de invloed daarvan op hun professionele identiteit. Deze pilotstudie gebruikt audioreflectie om data te verzamelen. Negen deelnemers reflecteerden op hun ervaringen. Audioreflectie was vooral nuttig om de kleine en alledaagse ervaringen vast te leggen. De bevindingen tonen een overheersende focus op etnisch-culturele diversiteit en een cultuurblinde of stereotyperende houding. De studie benadrukt de noodzaak voor lerarenopleidingen om de nadruk te leggen op reflectie en training in cultureel responsief lesgeven. Bovendien toont het een cyclisch proces waarin beginnende leraren diversiteit tegenkomen, erop reageren en hun houding en acties verfijnen door reflectie en sociale interactie met collega's. Dit sluit aan bij de theorie van gesitueerd leren. Het onderzoek benadrukt het belang van cultureel responsief onderwijs en gerichte training om beginnende leerkrachten uit te rusten met de vaardigheden om effectief om te gaan met diversiteit. Dit kan inclusiviteit in onderwijsomgevingen. Dit onderzoek draagt bij aan het begrijpen van de uitdagingen en behoeften van en beveelt een doordacht en inclusief onderwijsbeleid aan. Trefwoorden: beginnende leraren, diversiteitsperceptie, basisonderwijs, audioreflecties, professionele identiteitsvorming, gesituationeerd leren

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Aug 2024 08:36
Last Modified: 13 Aug 2024 08:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4257

Actions (login required)

View Item View Item