Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van verbondenheid en stigmatisering op de motivatie van leerlingen in het speciaal onderwijs

Groothof, Hiske (2024) De invloed van verbondenheid en stigmatisering op de motivatie van leerlingen in het speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisHiske-GroothofS5721091.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Aanleiding. Motivatie is essentieel in het speciaal onderwijs omdat het de basis vormt voor academisch succes, persoonlijke groei, sociale integratie en het voorbereiden van leerlingen op een succesvolle toekomst. Doel. Huidig onderzoek richt zich op het begrijpen hoe verbondenheid en stigmatisering de motivatie van cluster 4-leerlingen beïnvloeden. Door deze relaties te onderzoeken, kunnen gerichte interventies worden ontwikkeld om de motivatie te verhogen en negatieve gevolgen te verminderen. Methode. Het betreft een cross-sectioneel, kwantitatief onderzoek waarbij 424 leerlingen van speciaal onderwijsorganisatie RENN4 hebben een zelfrapportagevragenlijst ingevuld. De data worden geanalyseerd met SPSS, gebruikmakend van beschrijvende statistiek, correlatieanalyse, meervoudige regressieanalyse en moderatieanalyse. Resultaten. Van de leerlingen was 76.2% mannelijk, de gemiddelde leeftijd was 13.19 jaar en 93.6% was Nederlands. Er is een significante negatieve correlatie tussen intrinsieke motivatie en stigmatisering, en een positieve correlatie tussen intrinsieke motivatie en het achtergrondkenmerk sociale steun. Verbondenheid en intrinsieke motivatie zijn niet significant gecorreleerd. Sociale steun modereert het negatieve verband tussen verbondenheid en intrinsieke motivatie. Het aantal vriendschappen verzacht het negatieve verband tussen stigmatisering en intrinsieke motivatie. Reistijd heeft een negatief effect op intrinsieke motivatie. Conclusie. Er werd geen verband gevonden tussen verbondenheid en intrinsieke motivatie, maar wel een negatief verband tussen stigmatisering en intrinsieke motivatie. Sociale steun van leerkrachten verhoogde de intrinsieke motivatie, terwijl een langere reistijd deze verminderde. Het onderzoek benadrukt het belang van sociale steun en de noodzaak van interventies om stigmatisering te verminderen. Kernwoorden: Intrinsieke motivatie, verbondenheid, stigmatisering, cluster 4-leerlingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Aug 2024 08:52
Last Modified: 14 Aug 2024 08:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4260

Actions (login required)

View Item View Item