Javascript must be enabled for the correct page display

Neurofeedback Training met behulp van leerbegeleiders

Weijerman, Saar (2024) Neurofeedback Training met behulp van leerbegeleiders. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Saar-Weijerman-Final-version-1-1.pdf

Download (521kB) | Preview

Abstract

Neurofeedbacktraining (NFT) met behulp van leerbegeleiders is gericht op het verbeteren van executieve functies (EF's), cruciaal voor doelgericht gedrag en cognitieve controle. Gezien de stijgende cijfers van psychische stoornissen in Nederland zijn innovatieve behandelmethoden essentieel. NFT, een niet-invasieve vorm van Brain-Computer Interface (BCI), biedt real-time feedback om mensen te helpen hun hersenactiviteit te reguleren, waardoor mentale vaardigheden verbeteren en klinische symptomen verminderen. Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van NF-leerbegeleiders, avatars die trainingssessies begeleiden en personaliseren, waardoor ze boeiender en effectiever worden. Aan het onderzoek namen 519 deelnemers deel in de leeftijd van 18 tot 86 jaar uit verschillende landen. De resultaten lieten significante verbanden zien tussen leeftijd, openheid voor ervaringen en aangenaamheid en voorkeuren voor naam en stem van de begeleider. De resultaten tonen aan dat bepaalde namen en stemmen van leerbegeleiders significant gerelateerd zijn aan leeftijd, openheid voor ervaringen en aangenaamheid. Namen zoals Tully en Juno, evenals de vrouwenstem en de jonge robotstem, vertoonden specifieke significante relaties met deze variabelen. Het onderzoek concludeert dat het afstemmen van het ontwerp van NF-leerbegeleiders op de specifieke behoeften en voorkeuren van verschillende gebruikersgroepen de effectiviteit en gebruikerservaring van NFT kan verbeteren. Toekomstig onderzoek moet deze resultaten valideren in verschillende populaties en gepersonaliseerde leerbegeleiders verder ontwikkelen. Deze aanpak heeft de potentie om de resultaten van NFT aanzienlijk te verbeteren en mensen met verschillende psychische aandoeningen te ondersteunen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Enriquez Geppert, S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Aug 2024 14:39
Last Modified: 16 Aug 2024 14:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4269

Actions (login required)

View Item View Item