Javascript must be enabled for the correct page display

Mentale risicofactoren voor suïcidaliteit bij online gepeste jongeren: een systematische literatuurreview.

Tuil, Tessel van (2024) Mentale risicofactoren voor suïcidaliteit bij online gepeste jongeren: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-T.-van-Tuil-s4792653.pdf

Download (504kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Cyberpesten is de afgelopen jaren snel toegenomen. Deze vorm van pesten gaat gepaard met suïcidaliteit onder adolescenten. Suïcidaliteit is momenteel de meest voorkomende doodsoorzaak onder jongeren van 15 tot 30 jaar. Daarmee is het de meest voorkomende oorzaak binnen deze leeftijdsgroep. Het doel van deze systematische literatuurreview is om de belangrijke mentale risicofactoren te belichten die een rol spelen in de relatie tussen cyberpesten en suïcidaliteit onder jongeren van 12 tot 23 jaar. Methode: gegevens werden verzameld uit een database die bestond uit literatuur over niet-fatale suïcide en pesten. Uit deze database en uit verwijzingen in de opgenomen literatuur werden 13 artikelen gebruikt om de onderzoeksvraag te beantwoorden: "Welke psychologische/mentale risicofactoren spelen een rol bij suïcidaal gedrag onder jongeren (12-23) die online worden gepest?". Resultaten: verschillende psychologische en mentale factoren zijn onderzocht. Depressie, psychologische stress, emotionele intelligentie, waargenomen last, kernzelfevaluatie en psychische stoornissen bleken geassocieerd met suïcidaliteit onder adolescenten die slachtoffer zijn van cyberpesten. Niet alle artikelen die depressie behandelden, vonden dit een significante risicofactor. Daarnaast bleek gefrustreerde verbondenheid slechts in één studie een significante risicofactor te zijn. Conclusie: Dit artikel vond dat verschillende psychologische en mentale factoren geassocieerd zijn met suïcidaliteit onder cybergepeste adolescenten. Het is echter belangrijk te benadrukken dat deze associaties kunnen worden veroorzaakt door andere, niet opgenomen, invloedrijke factoren. Bovendien moet worden opgemerkt dat deze bevindingen geen causaliteit aangeven, maar alleen correlaties.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Aug 2024 09:19
Last Modified: 20 Aug 2024 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4271

Actions (login required)

View Item View Item