Groen, Eline (2024) De relatie tussen muziekonderwijs en de taalontwikkeling van basisschoolkinderen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorwerkstuk---De-relatie-tussen-muziekonderwijs-en-de-taalontwikkeling-van-basisschoolkinderen-Eline-Groen.pdf Download (530kB) | Preview |
Abstract
De taalvaardigheidsscores van Nederlandse basisschoolkinderen zijn in de laatste jaren gedaald. Dit heeft er toe geleid dat er binnen het basisonderwijs meer aandacht is gekomen voor het oefenen van de basisvaardigheden, zoals taal en lezen. Dit gaat ten koste van de onderwijstijd voor muziek. In plaats van kiezen tussen de twee vakken, zou het goed zijn als deze vakken geïntegreerd kunnen worden aangeboden, omdat hierdoor de onderwijstijd effectief benut wordt. Het is daarom belangrijk om meer te weten te komen over de relatie tussen muziek- en taalonderwijs. Het doel van dit onderzoek is om wetenschappelijke kennis te verzamelen, analyseren en evalueren omtrent de relatie tussen muziekonderwijs en de taalontwikkeling van basisschoolkinderen. Uit de resultaten van deze literatuurreview is naar voren gekomen dat muziekonderwijs een positieve samenhang heeft met de taalontwikkeling van basisschoolkinderen. Er zijn significante middelmatige tot grote effecten gevonden van muziek op het fonologisch bewustzijn, woordenschat en het geheugen. Muziek zou als middel kunnen worden gebruikt om de taalontwikkeling van basisschoolkinderen te stimuleren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 20 Aug 2024 09:23 |
Last Modified: | 20 Aug 2024 09:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4272 |
Actions (login required)
View Item |