Javascript must be enabled for the correct page display

Psychosociale assistentiehonden

Slot, Doreen (2024) Psychosociale assistentiehonden. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-D.-Slot.pdf

Download (604kB) | Preview

Abstract

Uit bestaand onderzoek blijkt dat psychosociale assistentiehonden de kwaliteit van leven van jongeren met psychosociale problemen kunnen verbeteren. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar de invloed van de verschillende opleidingssoorten voor psychosociale assistentiehonden op de rol die de hond speelt in het dagelijks leven van deze jongeren. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de mate waarin de opleidingssoort van de psychosociale assistentiehond van invloed is op de rol die de hond speelt in het dagelijks leven van jongeren. Met behulp van een mixed-method onderzoek met online vragenlijst, ingevuld door 151 jongeren met psychosociale assistentiehond, is informatie verzameld over kwaliteit van leven, de keuze voor een bepaalde opleidingssoort en handelingen (uitgevoerde taken en ervaren verandering. Drie opleidingssoorten zijn onderzocht: team coaching (n=122), hulphondenorganisatie/ stichting (n=22) en zelf opleiden (n=7). De resultaten laten zien dat kwaliteit van leven van de jongeren nauwelijks verschilt tussen de verschillende opleidingssoorten. De taken die de psychosociale assistentiehonden uitvoeren, zijn vergelijkbaar, ongeacht opleidingssoort. Wel ervaren jongeren verschillen in veranderingen die de psychosociale assistentiehond teweeg brengt. Ook hebben de jongeren diverse redenen voor de keuze van opleidingssoort die ze maken. Er kan worden gesteld dat de opleidingssoort van invloed kan zijn op de redenen om voor een bepaalde opleidingssoort te kiezen en de ervaren verandering in het dagelijks leven, maar niet op de kwaliteit van leven en de uitgevoerde taken. Om de resultaten te versterken, is het voor toekomstig onderzoek belangrijk dat er meer deelnemers per onderzoeksgroep bereid gevonden worden om deel te nemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Aug 2024 10:27
Last Modified: 20 Aug 2024 10:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4275

Actions (login required)

View Item View Item