Javascript must be enabled for the correct page display

De Devereuxschaal voor Observatie van Pathologisch Gedrag als disciplinerend instrument

Bouman, Ezra (2024) De Devereuxschaal voor Observatie van Pathologisch Gedrag als disciplinerend instrument. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BoumanS5796504masterthese1juli2024-2.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze scriptie is een analyse van een gedragsobservatietest met behulp van het theoretische perspectief van Michel Foucault over de disciplinerende effecten van kennis. Het testinstrument dat is geanalyseerd is de in 1983 in Nederland en België geïntroduceerde Devereuxschaal voor Observatie van Pathologisch Gedrag (DOPG). Deze test, gebruikt door leraren, diende om het gedrag van kinderen systematisch te beoordelen als wel of niet pathologisch en op basis van de testresultaten eventueel door te verwijzen naar speciaal onderwijs. Het doel van deze thesis is om inzicht te krijgen in hoe deze test functioneerde als disciplinerend instrument en zo een nieuw perspectief op dit testinstrument te ontwikkelen. In de historiografie rondom testtechnologieën hebben historici en filosofen, zoals Foucault, aangetoond dat dergelijke testen niet alleen wetenschappelijke instrumenten zijn, maar ook sociale, culturele en politieke invloeden weerspiegelen. Middels kwalitatief historisch onderzoek, geïnspireerd op de denkbeelden van Foucault, is in deze thesis onderzocht dat hoewel de DOPG streefde naar objectiviteit, de interpretaties van observatoren cruciaal bleven. De test kwantificeerde gedrag, classificeerde kinderen en beïnvloedde hun onderwijspositie, op basis van bestaande, gereproduceerde sociale normen en waarden zonder verdere wetenschappelijke onderbouwing. Dit onderzoek is een uitbreiding van de historiografie rondom testtechnologieën.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Haaften, L.W. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Aug 2024 11:26
Last Modified: 20 Aug 2024 11:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4277

Actions (login required)

View Item View Item