Javascript must be enabled for the correct page display

De belemmerende en bevorderende factoren van begeleiders van mensen met ZEVMB bij de implementatie van interventies

Witter, Maud (2024) De belemmerende en bevorderende factoren van begeleiders van mensen met ZEVMB bij de implementatie van interventies. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthese-Maud-Witter-S4523881.docx-1.pdf

Download (195kB) | Preview

Abstract

Mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB) vormen een unieke en uitdagende groep binnen onze samenleving, waarbij de complexe verwevenheid van problematiek vraagt om doelgerichte interventies. Het is niet vanzelfsprekend dat een effectief bewezen interventie in de praktijk wordt gebruikt zoals bedoeld. Dit onderzoek betreft een kwalitatief onderzoek door middel van systematisch literatuuronderzoek met als doel de belemmerende en bevorderende factoren te onderzoeken die betrekking hebben op begeleiders en hun ervaringen bij de implementatie van interventies bij mensen met ZEVMB. Er is een data-extractie formulier opgesteld voor dit onderzoek in Excel. Uiteindelijk zijn er 11 van de 94 artikelen geïncludeerd. Concluderend zijn er 3 belemmerende hoofdfactoren gevonden: kennis, effectiviteit en prioriteit. Deze zijn weer onder te verdelen in factoren zoals gebrek aan kennis, belemmerende kennis, te weinig kennis over de effectiviteit, onvoldoende zichtbare effectiviteit, erkenning van effectiviteit, verstoring van de effectiviteit, tijdsprioriteit, prioriteit op basis van persoonlijke behoeften en personeelsprioriteit. Ook zijn er 3 bevorderende hoofdfactoren gevonden: ervaring, training en effectiviteit. Deze hoofdfactoren bevatten de factoren ervaring begeleiders, de mate van training en coaching, zichtbare effectiviteit, attitude-effectiviteit en interpersoonlijke effectiviteit. Ook worden de sterke punten en de beperkingen van het onderzoek uitgewerkt, er worden suggesties gegeven voor vervolgonderzoek en aanbevelingen voor de praktijk gegeven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Aug 2024 13:07
Last Modified: 23 Aug 2024 13:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4299

Actions (login required)

View Item View Item