Javascript must be enabled for the correct page display

Need for Closure en creatieve idee evaluatie

Meerema, Marijn (2024) Need for Closure en creatieve idee evaluatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BachelorThesisNeedforClosureencreatieveideeevaluatieS4320093.pdf

Download (389kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek test de relatie tussen de Need for Closure (NFC) en het evaluatieproces van creatieve ideeën binnen organisatorische contexten, met een specifieke focus op de balans tussen nieuwheid en bruikbaarheid van ideeën. Post hoc is onderzocht of het geslacht van de evaluator deze relatie beïnvloedt. De hypothese is getest met behulp van gegevens verzameld van 113 deelnemers uit Nederland en Duitsland. De resultaten geven aan dat NFC niet significant invloed heeft op de individuele afweging tussen nieuwheid en bruikbaarheid in het evaluatieproces van creatieve ideeën (t(113) = -0.48, p > .05). Daarnaast blijkt geslacht geen modererende rol te spelen in de relatie tussen NFC en het evaluatieproces van creatieve ideeën (B = -0.08, t(111) = -0.20, p = .845). Deze bevindingen suggereren dat andere factoren mogelijk een grotere rol spelen in de evaluatieprocessen van creatieve ideeën. De resultaten tonen tevens aan dat er een duidelijke voorkeur bestaat voor bruikbaarheid boven nieuwheid, wat een potentiële belemmering voor innovatie binnen organisaties vormt. Beperkingen van deze studie, zoals de relatief kleine steekproef en het gebruik van convenience sampling, moeten in acht worden genomen bij het interpreteren van de resultaten. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op andere factoren die van invloed zijn op de evaluatie van creatieve ideeën en hoe deze gerelateerd zijn aan NFC.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rietzschel, E.F. and Spears, R.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 27 Aug 2024 11:37
Last Modified: 27 Aug 2024 11:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4305

Actions (login required)

View Item View Item