Javascript must be enabled for the correct page display

Het bevorderen van ouderbetrokkenheid

Bergen, Vere van (2024) Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukVere-van-BergenS4014030.pdf

Download (433kB) | Preview

Abstract

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen is de afgelopen jaren drastisch gedaald (Meelissen et al., 2023). De betrokkenheid van ouders kan invloed hebben op de leerprestaties van hun kind (Caliskan & Ulas, 2022; Shute et al., 2011). De ouderbetrokkenheid hangt onder andere af van de mate waarin leerkrachten ouders betrekken bij het leerproces van hun kind (Hoover-Dempsey et al., 2005). De onderzoeksvraag luidt: “Hoe ervaren basisschoolleerkrachten van groep 3, 4 en 5 het bevorderen van de ouderbetrokkenheid om de leesmotivatie en de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen te vergroten?” Er is kwalitatief onderzoek gedaan doormiddel van semigestructureerde interviews om inzicht te krijgen in de ervaringen van basisschoolleerkrachten. Er zijn 6 participanten geworven doormiddel van een gemakssteekproef. De interviews werden opgenomen, getranscribeerd en vervolgens gecodeerd. Er werd duidelijke dat goed contact tussen leerkracht en ouders belangrijk is voor de ouderbetrokkenheid. Het stimuleren van thuislezen is de meest voorkomende manier die de leerkrachten gebruiken voor het bevorderen van de ouderbetrokkenheid. De meeste leerkrachten krijgen al enige ondersteuning vanuit de schooldirectie om ouderbetrokkenheid te bevorderen, bijvoorbeeld bij overleggen en margedagen. Een belemmering was dat anderstalige ouders niet thuis lezen met hun kind. Tot slot hebben de leerkrachten voornamelijk behoefte aan meer tijd om de ouderbetrokkenheid te kunnen bevorderen. Er wordt aanbevolen om bij vervolgonderzoek over ouderbetrokkenheid niet alleen de leerkrachten maar ook de ouders te bevragen. Ook is meer onderzoek nodig over hoe de ouderbetrokkenheid het best bevorderd kan worden bij anderstalige ouders.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Aug 2024 11:45
Last Modified: 27 Aug 2024 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4306

Actions (login required)

View Item View Item