Javascript must be enabled for the correct page display

De associaties tussen ouderlijke depressie en externaliserend gedrag bij adolescenten

Wal, N.J. van der (2024) De associaties tussen ouderlijke depressie en externaliserend gedrag bij adolescenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitief--van-der-Wal--S5005639--bachelorwerkstuk.pdf

Download (351kB) | Preview

Abstract

Depressie is een veel voorkomende psychische aandoening die grote gevolgen kan heb- ben voor de persoon die aan de stoornis lijdt en zijn of haar omgeving. Veel mensen met een depressie dragen zorg voor kinderen, die hier ook de gevolgen van ondervinden. Dit kan leiden tot probleemgedrag, waar zowel het kind als de omgeving nadelige gevolgen van kunnen ondervinden. Omdat er nog geen duidelijk overzicht bestond van de literatuur rondom de associaties tussen ouderlijke depressie en externaliserend probleemgedrag bij adolescenten, was het doel van deze studie om dit verband te onderzoeken en een over- zicht te geven van de bestaande literatuur. Hiertoe is een scoping review uitgevoerd. Er werden 15 studies gevonden die uitgevoerd waren tussen 2009 en 2024. Het ging om een aantal longitudinale onderzoeken, maar voornamelijk cross-sectionele studies. Sample si- zes variëerden van 64 onderzochte moeders met hun kinderen, tot 13442 adolescenten. Er werd een positief verband gevonden tussen ouderlijke depressie en externaliserend gedrag bij kinderen. De associaties waren niet heel sterk en over een eventueel causaal verband kunnen geen conclusies worden getrokken. Om meer te kunnen zeggen over causale verbanden, is meer longitudinaal onderzoek nodig. De resultaten benadrukken het belang van vroegtijdige screening voor de praktijk: Door kinderen van depressieve ouders regelmatig te screenen, kan hun welzijn gemonitord worden en kan bij eventuele proble- men tijdig worden ingegrepen. Verder is het in verband met eventuele interactie effecten ook belangrijk om de mentale gezondheid van ouders van kinderen met probleemgedrag in de gaten te blijven houden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Aug 2024 12:43
Last Modified: 27 Aug 2024 12:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4317

Actions (login required)

View Item View Item