Teertstra, Jacob (2024) Mental Imagery and its Characteristics in Children with Specific Phobia. Master thesis, Psychology.
|
Text
MastertheseMental-Imagery-in-Children-with-Specific-PhobiaJacobTeertstra.pdf Download (883kB) | Preview |
Abstract
Samenvatting Achtergrond: De specifieke fobie is één van de meest voorkomende mentale stoornissen. In de literatuur wordt verondersteld dat mental imagery (MI) een rol speelt bij de instandhouding van fobische angst. MI is weinig onderzocht bij personen met een specifieke fobie, vooral bij kinderen. Doelen van de huidige studie waren om de karakteristieken van MI exploratief te onderzoeken en te toetsen of er een positief verband bestaat tussen fobische ernst en levendigheid, echtheid en afschuwelijkheid van MI. Methoden: De steekproef bestond uit 16 kinderen met een specifieke fobie, met een gemiddelde leeftijd van 10,5 jaar. Het Imagery Interview for Specific Phobia in Youth mat MI karakteristieken en fobische ernst is gemeten met het Anxiety Disorders Schedule Child and Parent (ADIS-C/P). Resultaten: Fobische ernst was bovengemiddeld hoog en subtypes hondenfobie en bloed-injectie-letsel fobie kwamen het vaakst voor. Van de 16 kinderen, rapporteerden 11 (69%) terugkerende negatieve MI met betrekking tot hun fobie. Opvallend was dat de meeste kinderen aangeven dat hun MI flashbacks en flashforwards representeert, en niet zozeer fantasieën of het leren van negatieve informatie of modelleren (bijvoorbeeld bij een angstige ouder). De meest prominente sensorische modaliteit gelinkt aan MI was lichamelijke waarneming. Spearmans rangcorrelatiecoëfficiënten tussen fobische ernst en levendigheid, echtheid en afschuwelijkheid waren positief, zwak tot gemiddeld maar niet-significant. Conclusie: Mental imagery komt voor bij de meeste kinderen met een specifieke fobie. Er is geen statistisch significante relatie gevonden tussen fobische interferentie en levendigheid, echtheid en afschuwelijkheid wat conflicteert met het algemeen veronderstelde causale verband tussen MI en angst. Replicatie met een grotere steekproef is geadviseerd.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Nauta, M.H. and Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 28 Aug 2024 13:45 |
Last Modified: | 28 Aug 2024 13:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4326 |
Actions (login required)
View Item |