Javascript must be enabled for the correct page display

Schulden in de startblokken: De ontwikkeling van financieel gedrag onder jongeren met schulden in de gemeente Groningen

Baks, Simone (2024) Schulden in de startblokken: De ontwikkeling van financieel gedrag onder jongeren met schulden in de gemeente Groningen. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Baks-S3429512-MasterScriptieDefinitief.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt hoe jongeren met schulden hun financiële gedrag ontwikkelen. De onderzoeksvraag luidt: “Wat hebben jongeren nodig om op hun 18e financieel zelfredzaam te zijn, en hoe kan het schuldhulpverleningsbeleid van de gemeente Groningen hierop inspelen?”. Om dit te onderzoeken zijn dertien semigestructureerde interviews gehouden met jongeren uit de gemeente Groningen die begeleid worden door een Eurocoach. De interviews zijn geanalyseerd met een thematische analyse in ATLAS.ti. De resultaten tonen dat schulden onder jongeren vooral ontstaan door onvoldoende doenvermogen: zij betalen rekeningen niet, budgetteren onverstandig en geven toe sociale druk en financiële verleidingen. Ook stress door instabiliteit op diverse leefgebieden vermindert het doenvermogen. Dit uit zich tijdens het life-event 18-/18+. Vooral jongeren zonder vangnet vinden dit een onzekere periode. De jongeren hebben hun financiële gedrag onvoldoende ontwikkeld omdat zij van hun ouders geen verantwoordelijkheden kregen rondom geld. Op school bleef de kennisoverdracht beperkt omdat het niet aansloot op de persoonlijke situatie. Vrienden en sociale media hebben weinig invloed op de financiële ontwikkeling. Uit de resultaten volgen vier beleidsaanbevelingen. Ten eerste, stimuleer het doenvermogen van jongeren door ondersteuning bij de overgang 18-/18+ en positieve leerervaringen rondom geld. Ten tweede, ondersteun kwetsbare doelgroepen tijdens hun financiële ontwikkeling. Ten derde, vergroot de bekendheid van de Eurocoach, vooral onder jongeren die geen contact hebben met hulpverlening. Ten vierde, versterk de self-efficacy van jongeren met schulden door een leerervaring en peer support.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smaniotto, R.C. and Giardini, F.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 29 Aug 2024 09:15
Last Modified: 29 Aug 2024 09:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4331

Actions (login required)

View Item View Item