Sévaux, D.B.F. de (2024) Dagelijkse Monitoring van Jongeren: Een Vergelijking van Missing Data en Variabiliteit tussen Gestandaardiseerde en Gepersonaliseerde items. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
BachelorwerkstukS4001133.pdf Restricted to Repository staff only Download (293kB) |
Abstract
Deze studie onderzoekt gepersonaliseerde monitoring in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren, waarbij ontbrekende gegevens en variabiliteit tussen gestandaardiseerde en gepersonaliseerde vragen worden vergeleken. Routine Outcome Monitoring (ROM) heeft vaak te maken met problemen zoals terugroepvertekening en arbitraire meetwaarden. Ecological Momentary Assessment (EMA) biedt een iets betere oplossing door fijnkorrelig inzicht te geven in dagelijkse ervaringen, waardoor de recall bias vermindert. Gepersonaliseerde vragen, gezamenlijk opgesteld door therapeuten en cliënten, zullen naar verwachting relevantere en gevoeligere gegevens opleveren. Aan het onderzoek namen 22 deelnemers deel in de leeftijd van 11 tot 23 jaar, die de iamYu app gebruikten om dagelijks gestandaardiseerde en gepersonaliseerde vragen te beantwoorden als onderdeel van hun therapie. De resultaten laten zien dat gepersonaliseerde vragen minder ontbrekende gegevens en een hogere variabiliteit hadden dan gestandaardiseerde vragen. De hogere variabiliteit in gepersonaliseerde vragen benadrukt hun gevoeligheid voor dagelijkse schommelingen, wat hun gebruik in zorg op maat ondersteunt om individuele behoeften beter te begrijpen en aan te pakken. Het onderzoek benadrukt het opnemen van gepersonaliseerde vragen in routinematige controles om de behandelresultaten te verbeteren. Toekomstig onderzoek moet rekening houden met zowel variabiliteit als gemiddelde scores voor een beter begrip. Het integreren van EMA met gepersonaliseerde vragen kan de precisie en effectiviteit van de behandeling voor jongeren met psychische problemen verbeteren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Aug 2024 14:52 |
Last Modified: | 30 Aug 2024 14:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4344 |
Actions (login required)
View Item |