Javascript must be enabled for the correct page display

Scrolling the vote - Een analyse over de impact van het gebruik van sociale media op de individuele verwachting dat de voorkeurskandidaat de verkiezingen zal winnen

Jong, Bauke de (2024) Scrolling the vote - Een analyse over de impact van het gebruik van sociale media op de individuele verwachting dat de voorkeurskandidaat de verkiezingen zal winnen. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Scrolling-the-voteEen-analyse-over-de-impact-van-het-gebruik-van-sociale-media-op-de-verwachting-dat-de-voorkeurskandidaat-wintDe-JongS3421465.pdf

Download (545kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek heeft de vraag naar het gebruik sociale media en de individuele verwachting dat de voorkeurskandidaat de Amerikaanse presidentsverkiezingen wint, empirisch benaderd. Eerder onderzoek heeft geen duidelijk beeld geschetst over de vraag of het gebruik van sociale media deze verwachting versterkt of juist vermindert. Dit onderzoek benadert 'het gebruik van sociale media' op verschillende manieren door te kijken naar 1) het verschil tussen gebruikers en niet-gebruikers, 2) het aantal verschillende platformen dat iemand gebruikt, 3) de frequentie van gebruik, en 4) het gebruik van sociale media voor het delen van politieke content. Dit onderzoek biedt geen eenduidig bewijs voor zowel het ‘negatieve’ als het ‘positieve’ verhaal omtrent het gebruik van sociale media. Uit de resultaten blijkt dat mensen met ten minste één sociale media-account vaker verwachten dat hun voorkeurskandidaat wint dan mensen zonder sociale media. Het aantal platformen dat iemand gebruikt, de frequentie van gebruik, en het delen van politieke content blijken echter geen significante invloed te hebben op deze verwachting. Daarnaast is gekeken naar de relatie tussen het gebruik van sociale media en het hebben van een sterke voorkeur voor een bepaalde kandidaat. Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van sociale media in het algemeen niet samenhangt met een sterke voorkeur voor een kandidaat. Het hebben van een sterke voorkeur voor een bepaalde kandidaat heeft echter wel een sterke positieve significante samenhang met de kans dat men verwacht dat de voorkeurskandidaat de verkiezingen zal winnen. Dit onderzoek toont aan dat in het algemeen het (veelvuldig) gebruik van sociale media niet in verband staat met de verwachting dat de voorkeurskandidaat de Amerikaanse presidentsverkiezingen zal winnen. 'Scrolling the vote' op sociale media heeft minder invloed op de beeldvorming van een bepaald draagvlak dan vaak wordt gedacht. Dit suggereert dat de rol van sociale media in het creëren van politieke spanningen rond de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten mogelijk wordt overschat.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frey, V.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 03 Sep 2024 08:33
Last Modified: 03 Sep 2024 08:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4345

Actions (login required)

View Item View Item