Vries, C. de (2024) Educatie op de werkvloer: De invloed van opleidingsniveau en contracttype op professionele ontwikkeling op het werk. Master thesis, Sociology.
|
Text
DeVriesS4684923MasterscriptieArbeidssociologie1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In deze masterscriptie wordt stilgestaan bij de participatie van werknemers aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk. De snel veranderende flexibele arbeidsmarktontwikkelingen benadrukken de noodzaak om als werknemer op de arbeidsmarkt te blijven ontwikkelen, als onderdeel van het overheidsconcept Leven Lang Ontwikkelen in Nederland. In Nederland is er een verschil in deelname aan deze (professionele) ontwikkelactiviteiten tussen werknemers, wat kan bijdragen aan een de versterking van sociaaleconomische ongelijkheden in de Nederland. In dit onderzoek wordt de focus gelegd op het verschil tussen werknemers met een hoog- en laagopleidingsniveau en werknemers met een flexibel en vast contract bij de werkgever. Aan de hand van de Human Capital Theory van Becker (1963), die stelt dat investeringen in menselijk kapitaal door onderwijs leiden tot een hogere productiviteit van de werknemer, wordt bekeken waarom zowel werkgevers als werknemers motivatie hebben om te investeren in (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk. Aan de hand van de labeling theory (1963) en de filtertheorie van Arrow (1973) wordt gekeken waarom er desondanks verschillen zijn in deelname aan (professionele) ontwikkelactiviteiten tussen hoog- en laagopgeleide werknemers en tussen werknemers met een flexibel en vast contract. Zowel het aanbod van (professionele) ontwikkelactiviteiten van werkgevers aan werknemers als dispositionele factoren van werknemers spelen een cruciale rol bij de uiteindelijke deelname van werknemers aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk. Met behulp van data uit de European Working Conditions Telephone Survey 2021 van Eurofound is een mediatie-analyse met logistische regressieanalyses. Tegen de verwachtingen in is er geen bewijs gevonden dat werknemers met een laag opleidingsniveau vaker dan hoger opgeleide werknemers een flexibel contract hebben bij hun werkgever en of dit invloed heeft op de werknemer zijn deelname aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk. Er is wel bewijs gevonden dat zowel werknemers met een lager opleidingsniveau in mindere mate deelnemen aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk en er is bewijs gevonden dat werknemers met een flexibel contract in mindere mate deelnemen aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk dan werknemers met een vast contract. Ondanks dat werknemers met een lager opleidingsniveau vaker een flexibel contract hebben dan hoger opgeleide werknemers in Nederland, verklaart dit niet waarom werknemers met een lager opleidingsniveau minder deelnemen aan (professionele) ontwikkelactiviteiten op het werk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Been, W.M. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Sociologie van Arbeid, Levensloop & Organisatie [Master Sociology] |
Date Deposited: | 03 Sep 2024 08:38 |
Last Modified: | 17 Dec 2024 14:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4346 |
Actions (login required)
View Item |