Javascript must be enabled for the correct page display

Onderwijsvisie en Actieve Leerstrategieën: De impact van onderwijsvisies en onderwijspraktijken in Active Learning Classrooms aan de Rijksuniversiteit Groningen

Feiken, Paulien (2024) Onderwijsvisie en Actieve Leerstrategieën: De impact van onderwijsvisies en onderwijspraktijken in Active Learning Classrooms aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-Paulien-Feiken-S4694880.docx.pdf

Download (265kB) | Preview

Abstract

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor actief, studentgericht lesgeven vanwege de positieve effecten op academisch succes, motivatie en betrokkenheid van studenten. Een omgeving die voor deze lesmethode is gecreëerd, is de Active Learning Classroom (ALC). Dit zijn kleine klaslokalen met verplaatsbaar meubilair en technologie. De ruimte alleen is echter niet voldoende om actieve leerstrategieën te bereiken; de lesstrategieën die een docent gebruikt, zijn cruciaal. Deze lesstrategieën zijn gekoppeld aan de onderwijsvisie van de docent. Deze studie onderzoekt in hoeverre de onderwijsvisie van een docent verband houdt met de lesstrategieën die hij of zij gebruikt in een ALC. In totaal namen 52 docenten van de Rijksuniversiteit Groningen deel aan de studie. Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een kwalitatieve vragenlijst en een kwantitatieve vragenlijst (de Approaches to Teaching Inventory). De meeste respondenten zien zichzelf als studentgerichte docenten, waarbij ze de nadruk leggen op autonomie en kritisch denken. Ze gebruiken actief leren, zoals groepswerk en discussies, om betrokkenheid te vergroten. Docenten streven naar continue ontwikkeling en begeleiden studenten als coaches. Kwantitatieve metingen bevestigen hun studentgerichte benadering, ondanks enkele traditionele lezingen. Instructeurs met een studentgerichte visie gebruikten vaker actieve leerstrategieën zoals discussies en groepswerk. Ondanks organisatorische uitdagingen bleek een studentgerichte visie cruciaal voor het succes van ALC's.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Sep 2024 12:50
Last Modified: 03 Sep 2024 12:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4352

Actions (login required)

View Item View Item