Javascript must be enabled for the correct page display

Muziek, Rekenen & Executieve Functies

Hartman, Niek (2024) Muziek, Rekenen & Executieve Functies. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-NiekHartman-s3484866.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Onderzoek heeft aangetoond dat basisvaardigheden (wiskunde, taal en, sinds kort, burgerschap) van Nederlandse basisschoolleerlingen onvoldoende zijn en nog steeds afnemen. Omdat deze vaardigheden cruciaal zijn om mee te kunnen komen in de huidige samenleving, heeft de Nederlandse overheid veel geld beschikbaar gesteld om de basisvaardigheden te verbeteren. Het implementeren van muziek in klaslokalen zou verschillende positieve effecten hebben op leerprocessen. Zowel wiskunde als muziek lijken gerelateerd te zijn aan executief functioneren. Het doel van dit onderzoek is om de volgende vraag te beantwoorden: Is er een correlatie tussen wiskunde, muziek en executief functioneren bij Nederlandse leerlingen uit groep 5? Om deze vraag te beantwoorden, hebben leerlingen uit groep 5 van vier verschillende scholen een vragenlijst ingevuld. De vragenlijst bestond uit items die muzikaliteit, rekenvaardigheden en executieve functies meten. Daarna werd de correlatie geanalyseerd met behulp van Pearson’s r. Bij leerlingen die veel muziekonderwijs hadden ontvangen, werd een correlatie gevonden tussen muzikaliteit en executieve functies. Verder werd er geen significante correlatie gevonden tussen de variabelen, wat betekent dat het implementeren van muziek geen aanbevolen oplossing is om rekenvaardigheden te verbeteren. Het lijkt erop dat het probleem niet kan worden opgelost met een universele oplossing, maar dat ondersteuning moet worden aangepast aan de individuele behoeften van leerlingen. Er werden echter verschillende tekortkomingen van dit onderzoek opgemerkt, zoals de complexiteit van de constructen muzikaliteit en executief functioneren, waardoor deze moeilijk te meten zijn. Een andere tekortkoming was dat de steekproef niet groot genoeg was en niet volledig representatief voor de beoogde populatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Sep 2024 07:04
Last Modified: 04 Sep 2024 07:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4353

Actions (login required)

View Item View Item