Javascript must be enabled for the correct page display

Het narratief over ADHD in Nederlandse academische boeken

Brinke, Eva ten (2024) Het narratief over ADHD in Nederlandse academische boeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-ADHD-Eva-ten-Brinke-tweede-kans.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (558kB)

Abstract

Na aanleiding van eerder onderzoek over de informatie over ADHD in kinderboeken, onderzoekt deze masterthesis de academische boeken van verschillende Nederlandse universiteiten. Goede informatievoorziening begint bij de opleiding van een professional. Het is daarom interessant om inzicht te krijgen in het narratief in de academische boeken. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse van zes academische boeken. Relevante hoofdstukken zijn geselecteerd en geanalyseerd, waarna ze gecodeerd zijn aan de hand van een codeerschema. De resultaten tonen aan dat in elk studieboek de biomedische visie vaker vertegenwoordigd is dan de invloed van de omgeving. Dit wijst erop dat de biomedische visie dominant is in de studieboeken. Deze bevindingen zijn relevant omdat ze wijzen op een mogelijke eenzijdigheid in de opleiding van professionals. Een beperking van dit onderzoek is dat het coderen een subjectief proces is. Bij het interpreteren van de tekstfragmenten onder een bepaalde visie kan de mening van de onderzoeker een rol spelen. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is het bestuderen van de oorzaak van de eenzijdigheid in het weergeven van informatie. Daarnaast is het aan te raden om de selectiecriteria te verbreden om een duidelijker beeld te krijgen van de vertegenwoordiging van een alternatieve visie dan de biomedische visie. Tevens kan vervolgonderzoek zich richten op een inhoudelijke weergave van de informatie in de studieboeken. Het is voor de praktijk aan te raden om academische boeken te schrijven waar de invloed van de omgeving naar voren komt. Tot slot is het goed om professionals trainingen aan te bieden om het belang van de omgevingsfactoren bij een ADHD-classificatie te benadrukken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Sep 2024 12:14
Last Modified: 04 Sep 2024 12:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4355

Actions (login required)

View Item View Item