Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van Syrische Alleenstaande Gevluchte Jongeren met het Nederlandse Opvang- en Asielsysteem in Relatie tot hun Aspiraties

Pelgröm, Joa (2024) Ervaringen van Syrische Alleenstaande Gevluchte Jongeren met het Nederlandse Opvang- en Asielsysteem in Relatie tot hun Aspiraties. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese-J.Pelgrom-4133250.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Er is in de afgelopen jaren een toename zichtbaar in het aantal alleenstaande gevluchte jongeren dat asiel aanvraagt in Nederland, waarvan het merendeel uit Syrië afkomstig is. Deze jongeren vluchten zonder hun ouders, veelal met andere kinderen of (voor hen) onbekende volwassenen en vragen in Nederland asiel aan. Binnen dit onderzoek zijn er bij elf participanten semi- gestructureerde interviews afgenomen. Om de ondersteuning van deze jongeren te verbeteren en een bijdrage te leveren in de kennis over deze doelgroep, is er getracht middels thematische analyse inzicht te krijgen in welke aspiraties jongeren hebben en wat hun ervaringen zijn betreffende invloed van het Nederlandse asiel- en opvangsysteem op deze aspiraties. De jongeren hebben verschillende aspiraties op het gebied van educatie en beroep, migratie en integratie, wonen, familie en gezin, vrijetijdsbesteding en persoonlijke ontwikkeling. Tot het krijgen van een verblijfsvergunning ervaren enkele jongeren dat zij aspiraties zoals werken, het behalen van een rijbewijs en gezinshereniging niet kunnen uitvoeren. Zodra de jongeren een verblijfsvergunning krijgen, ervaren zij dat er meer mogelijkheden ontstaan wat betreft het uitvoeren van deze aspiraties. Kortom, jongeren ervaren dat het asiel- en opvangsysteem zowel een belemmerende als ondersteunende invloed kan hebben op het vormgeven en uitvoeren van hun aspiraties. Een suggestie voor vervolgonderzoek is het onderzoeken wat de ervaringen van jongeren zijn met het schoolsysteem in relatie tot hun aspiraties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M. and Winkens, K.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Sep 2024 13:45
Last Modified: 10 Sep 2024 13:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4370

Actions (login required)

View Item View Item