Schuitema, Marinde (2022) Is formatief evalueren de sleutel tot motivatie? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelor werkstuk finale versie_Marinde Schuitema_S3775356.pdf Download (478kB) | Preview |
Abstract
Hoewel in het Nederlandse onderwijssysteem veel aandacht wordt besteed aan inclusief onderwijs, blijkt dat onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen nog niet de gewenste aandacht heeft gekregen. Wanneer het onderwijs niet aansluit bij de behoeften van hoogbegaafde leerlingen, kan dit uiteindelijk leiden tot onderpresteren bij deze doelgroep. In dit onderzoek is er onderzocht of formatieve evaluatie mogelijk een positieve invloed heeft op het onderpresteren bij hoogbegaafde scholieren op rsg de Borgen, vestiging Lindenborg. Met dit onderzoek wordt gepoogd meer inzicht te verkrijgen omtrent het proces van formatieve evaluatie op rsg de Borgen en meer specifiek in de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Aan de hand van de semigestructureerde interviewmethode zijn er vier leerkrachten en vier hoogbegaafde leerlingen van de Lindenborg geïnterviewd. Met behulp van een thematische analyse is er naar voren gekomen dat formatieve evaluatie daadwerkelijk een positief effect kan hebben op de prestaties van hoogbegaafde leerlingen die onderpresteren. Alle geïnterviewden geven te kennen een positieve houding te hebben ten opzichte van formatieve evaluatie en zouden dit daarom vaker terug willen zien in het onderwijs. De inzet van formatieve evaluatie leidt tot meer autonomie voor leerlingen in hun onderwijs. Dit geeft leerlingen de mogelijkheid om meer controle te krijgen over hun eigen leerproces, wat kan leiden tot de verhoging van motivatie en zelfregulatie. Hierdoor wordt de kans op onderpresteren verkleind. Deze onderzoeksgegevens nodigen uit tot verder onderzoek naar de relatie tussen onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen en formatieve evaluatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 May 2022 12:27 |
Last Modified: | 06 May 2022 12:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/439 |
Actions (login required)
View Item |