Javascript must be enabled for the correct page display

Niveaudifferentiatie in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs tussen en binnen vmbo-bk en vmbo-kgt: Een analyse van de Nederlands methode Talent van Malmberg

Oostrom, Delaiya van (2024) Niveaudifferentiatie in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs tussen en binnen vmbo-bk en vmbo-kgt: Een analyse van de Nederlands methode Talent van Malmberg. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieDelaiyavanOostrom.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze studie verkent differentiatie binnen de lesmethode 'Talent', uitgegeven door Malmberg, met een focus op het vak Nederlands in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Het Nederlandse vmbo-systeem is verdeeld in vier verschillende leerwegen: vmbo-b, vmbo-k, vmbo-g en vmbo-t. Het is onduidelijk of de aangeboden curricula op de verschillende niveaus variëren. Dit onderzoek onderzoekt hoe de methode onderscheid maakt tussen en binnen de vmbo-bk- en vmbo-k(g)t-leerwegen. Een multiple case study-ontwerp is toegepast om deze lesmethoden te vergelijken, waarbij de differentiatiemogelijkheden in instructie en ondersteuning, leerdoelen, opdrachten en de algemene structuur zijn onderzocht. De herziene versie van de taxonomie van Bloom werd gebruikt om de leerdoelen en opdrachten te categoriseren en analyseren. Daarnaast werd een inhoudsanalyse op de lesmethode uitgevoerd. De bevindingen tonen aan dat er weinig consistente verschillen zijn in leerdoelen en opdrachten tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t binnen de 'Talent'-lesmethoden. Beide methoden laten beperkte variatie in complexiteit zien, waarbij vmbo-k(g)t meer uitdagende taken en theoretische blokken biedt, maar een betekenisvolle differentiatie mist. Dit suggereert een gebrek aan substantiële differentiatie tussen de verschillende leerwegen binnen het vmbo. Deze bevindingen onderstrepen de noodzaak voor verder onderzoek naar de leerkenmerken van leerlingen in de verschillende vmbo-leerwegen. Dergelijk onderzoek zou kunnen bepalen of aanpassingen aan de lesmethoden nodig zijn om beter aan te sluiten bij de diverse leerkenmerken van leerlingen, of dat de huidige leerwegen onvoldoende deze kenmerken weerspiegelen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Sep 2024 08:56
Last Modified: 26 Sep 2024 08:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4395

Actions (login required)

View Item View Item