Buijs, Anne Floor (2024) Het Effect van het Maken van Handbewegingen en -Gebaren op het Oplossingsvermogen van Kinderen tijdens Wetenschap- en Techniek-Taken: Een Pilotstudie. Master thesis, Psychology.
Text
MT-s4368649-AF-Buijs.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
Kinderen hun handbewegingen spelen een belangrijke rol tijdens het leerproces. Echter is er nog weinig bekend over de invloed van taakmanipulaties en/of gebaren op het oplossingsvermogen van kinderen. Via een pilotstudie (n = 9), waarbij drie taken (mentale rotatietaak, oplossen van wiskundige vergelijkingen en balanstaak) werden uitgevoerd, is onderzocht in hoeverre het maken van handbewegingen en -gebaren invloed heeft op het oplossingsvermogen van kinderen. Bij iedere taak waren drie handbewegingen-condities: hands-on (gebaren en taakmanipulaties), semi-hands-on (alleen gebaren) en hands-off (geen gebaren of taakmanipulaties). Negen deelnemers (Mleeftijd = 7.14, SDleeftijd = 0.31) werden ieder toegewezen aan één taak in één conditie. De taakafname is gefilmd en de opnames zijn gecodeerd om het aantal oplossingen en handgebaren van de deelnemers te bepalen. De deelnemers van de mentale rotatietaak behaalden allemaal de maximale score en gebruikten nauwelijks handgebaren. Bij de wiskundige vergelijkingen behaalde de deelnemer in de hands-off-conditie de hoogste score. Bij de balanstaak behaalde de deelnemer in de hands-on-conditie de hoogste score. Bij zowel de wiskundige vergelijkingen als de balanstaak maakten deelnemers in de hands-on-condities aanzienlijk meer handgebaren dan de deelnemers in de semi-hands-on-condities. Door het beperkte aantal deelnemers en de aard van de pilotstudie, moeten de resultaten met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Dit onderzoek is een toevoeging op bestaand onderzoek naar de invloed van handbewegingen en taakmanipulatie op de prestatie van kinderen, omdat het meer inzicht biedt in de rol van handgebaren en taakmanipulatie voor het oplossingsvermogen tijdens wetenschap- en techniek-taken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jonge-Hoekstra, L. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 02 Oct 2024 06:38 |
Last Modified: | 02 Oct 2024 06:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4400 |
Actions (login required)
View Item |