Lammertink, Mette (2024) Leerkracht self-efficacy en kwetsbaarheid in de klas. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-eind-versie-M.lammertink-S5755301-31-8-2024.pdf Download (672kB) | Preview |
Abstract
Aandacht voor kwetsbare leerlingen is de afgelopen jaren toegenomen (Onderwijsinspectie, 2021). Tijdens de COVID-19 pandemie mochten kwetsbare leerlingen naar school (Rijksoverheid, 2020) en werd de leerkracht beschouwd als leerling-expert. Echter was voor de onderwijspraktijk niet duidelijk wie die ‘kwetsbare leerling’ is (Onderwijs Consumenten Organisatie, 2021) en vraagt om een definitie vanuit het leerkrachtperspectief. De COVID-19 pandemie heeft een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van de leerkrachten (Van Middelkoop et. al., 2024) die van invloed is geweest op de self-efficacy die leerkrachten ervaren en de leerkracht-leerling relatie. Door middel van een vragenlijst hebben 77 leerkrachten deelgenomen aan het onderzoek. Leerkrachten hebben vragen beantwoord over de definitie van een kwetsbare leerling, de mate van leerkracht self-efficacy die zij ervaren in het begeleiden van een kwetsbare leerling en over de leerkracht-leerling relatie. De resultaten laten zien dat er geen eenduidige definitie kan worden gegeven van een kwetsbare leerling. Leerkrachten benoemen de thuissituatie als belangrijkste thema van kwetsbaarheid. De resultaten laten zien dat leerkracht self-efficacy in relatie tot een kwetsbare leerling significant lager is ten opzichte van een niet-kwetsbare leerling. Dit onderzoek toont aan dat leerkrachten een significant lagere mate van self-efficacy ervaren in de begeleiding van een kwetsbare leerling ten opzichte van een niet-kwetsbare leerling. De leerkracht-leerling relatie speelt een significante rol met betrekking tot leerkracht self-efficacy in de begeleiding van kwetsbare leerlingen. Dit onderzoek is hoofdzakelijk gebaseerd op gegevens uit Noord-Nederland. Vervolgonderzoek gericht op andere delen van Nederland is daarom interessant voor de generaliseerbaarheid van de resultaten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Oct 2024 11:34 |
Last Modified: | 08 Oct 2024 11:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4406 |
Actions (login required)
View Item |