Wübbels, Floor (2024) Motivatie bij Kinderen in het Uitvoeren van Cognitieve Taken. Master thesis, Psychology.
|
Text
Masterthese-Floor-Wubbels-s4379411.pdf Download (745kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek is gekeken naar de motivatie van kinderen bij het uitvoeren van cognitieve taken. Deze pilotstudie is onderdeel van een groter longitudinaal onderzoek naar cognitieve variabiliteit. De literatuur benadrukt de diversiteit in cognitieve processen bij kinderen en hoe deze variabiliteit een cruciale rol speelt in de cognitieve ontwikkeling. De centrale onderzoeksvraag is: “In hoeverre zijn kinderen van 5-8 jaar gemotiveerd om verschillende cognitieve taken uit te voeren?”. Hierbij werd aangenomen dat zowel duur als plezier van invloed zijn op de motivatie. In deze pilotstudie werden negen cognitieve taken afgenomen, variërend van executieve functie tot perceptie-actie en probleemoplossing taken. De steekproef bestond uit zes kinderen in de leeftijd 5-8 jaar. De duur van de taken en de mate van plezier werden gemeten door middel van observatie, tijdscoderingen en een Smiley-Schaal. De resultaten toonden aan dat taken met een gebalanceerde taakduur en een uitdagend, maar haalbaar, moeilijkheidsniveau als leuker werden ervaren, wat mogelijk wijst op een hogere motivatie. Repetitieve taken, zoals de Fitts Task en Rhythmical Tapping, werden het minst leuk gevonden en de Balance Scale taak werd het hoogst beoordeeld. De bevindingen suggereren dat het aanpassen van onder andere de duur en moeilijkheidsgraad een positieve invloed zou kunnen hebben op de motivatie van kinderen bij het uitvoeren van de taken. Dit kan belangrijke implicaties hebben voor toekomstig laboratoriumonderzoek met kinderen en het optimaliseren van cognitieve taken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. and Den, M.B. ten |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 08 Oct 2024 11:26 |
Last Modified: | 08 Oct 2024 11:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4410 |
Actions (login required)
View Item |