Veldkamp, Britt (2024) Meer sociale media, minder plezier? De invloed van sociale media op de plezierervaring van jongvolwassenen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-BrittVeldkamp-S4341511.pdf Download (551kB) | Preview |
Abstract
De mentale gezondheid onder jongvolwassenen in Nederland neemt af. Dit is zorgwekkend, want problemen in de mentale gezondheid zorgen voor moeilijkheden in verschillende elementen van het leven. Eén van de factoren die mentale gezondheid negatief beïnvloedt, is verlies van plezier, ook wel anhedonie genoemd. Een veelgenoemde mogelijke oorzaak voor het ontwikkelen van verlies van plezier is het gebruik van sociale media, wat in de afgelopen jaren enorm populair is geworden onder jongvolwassenen. Het doel van dit onderzoek is om meer te weten te komen over de specifieke invloed van sociale media op de plezierervaringen van jongvolwassenen. Ook willen we graag weten of geslacht een rol speelt in het ervaren van plezier en het gebruik van sociale media. We maken gebruik van data uit een longitudinaal onderzoek, waarbij jongvolwassenen (n = 136) met de leeftijd van 18 tot 25 jaar vragenlijsten hebben ingevuld over de algemene plezierervaring (DOPS) en hun leefstijl (TRAILS). Er zijn regressieanalyses uitgevoerd waarbij gekeken is naar de verandering in plezierervaring in twee maanden, oorspronkelijke plezierervaring, sociale mediagebruik, leeftijd en geslacht. De resultaten lieten zien dat een groter gebruik van sociale media voor een sterkere daling in plezierervaring zorgt. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat hierin geen verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Voor vervolgonderzoek is het aan te raden jongvolwassenen over een langere periode te volgen en te kijken naar de manier waarop zij sociale media gebruiken. In de praktijk is het raadzaam bewustzijn te creëren over de impact van sociale media op plezierervaring.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Ploeg, R. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Oct 2024 10:06 |
Last Modified: | 15 Oct 2024 10:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4414 |
Actions (login required)
View Item |