Javascript must be enabled for the correct page display

Onderzoek naar het gebruik van e-healthmodules in de vorm van blended behandelen binnen de ambulante GGZ

Niestijl-Tinge, Annet (2024) Onderzoek naar het gebruik van e-healthmodules in de vorm van blended behandelen binnen de ambulante GGZ. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Annet-Tinge-S5492653.pdf

Download (889kB) | Preview

Abstract

E-mental health heeft zich afgelopen jaren snel ontwikkeld, waaronder ook het aanbod van e-healthmodules binnen de GGZ. Online behandelen biedt verschillende voordelen, zoals: grotere toegankelijkheid, flexibele toepassing in de praktijk en het vergroten van de autonomie van de cliënt. Vanwege deze voordelen wordt gedacht dat het inzetten van e-healthmodules binnen reguliere behandelingen mogelijkheden biedt om de effectiviteit van de behandeling te vergroten. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar de werkzame factoren binnen deze vorm van blended behandelen. Het doel van dit onderzoek is: zicht krijgen op hoe e-healthmodules binnen Instelling X worden ingezet en welke werkzame factoren worden ervaren. Het betreft een mixed-methods-onderzoeksdesign waarin de gegevens van 63 behandelaren zijn gebruikt over welke e-healthmodules zij gedurende een periode van twee jaar hebben ingezet. Hiervan hebben 32 behandelaren een aanvullende vragenlijst ingevuld en daarvan zijn acht behandelaren bevraagd in een semigestructureerd interview. Door middel van beschrijvende statistiek en thematische analyse zijn de resultaten gepresenteerd. Dit onderzoek toont aan dat de inzet van e-healthmodules per behandelaar binnen Instelling X sterk varieert (1-56 e-healthmodules). Behandelaren die e-healthmodules inzetten zijn hier over het algemeen tevreden over (gemiddeld 5,4 op een schaal van 1-7). Er worden meerdere werkzame factoren ervaren bij deze vorm van blended behandelen, gericht op de volgende thema’s: gebruiksvriendelijkheid, opbouw van de module, zelfstandigheid en eigen regie, vaardigheden generaliseren en monitoren. Aanbevolen wordt aandacht te hebben voor de implementatie van het blended behandelen en kennis over de werkzame factoren onder behandelaren uit te breiden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J. and Boelhouwer, M.D.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Oct 2024 13:27
Last Modified: 17 Oct 2024 13:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4417

Actions (login required)

View Item View Item